Et symposion om bærekraftsorientert dannelse på småtrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan dialog fremtrer som verktøy i et
vedlikeholdsprosjekt av innvendig skoledør, og om det kan bidra til bærekraftsorientert
dannelse. Hovedtemaene i studien er dialog, bærekraft og dannelse, men den tar også for seg
det metodiske valget for å drive dialogen, nemlig filosofi med barn. Det tverrfaglige temaet
bærekraftig utvikling er med for å begrunne perspektiver på verdien av et fokus på helhetlig
undervisning.
Metoden som brukes i studien er inspirert av kvalitativ metode og aksjonsforskning. Den
baserer seg på en analysemetode som bygger på tematisk og narrativ metode. Empirien består
av nedskrevne samtaler, refleksjoner i form av logg, bilder og et tankekart. Samlet blir det
presentert som en fortelling, og senere analysert under forskningsspørsmålene: Hvordan
fremtrer dialogen mellom elevene seg på spørsmål uten fasit? Hvordan skaper døren rom for
et holistisk perspektiv? Og Hvordan skaper det tverrfaglige prosjektet økt
handlingskompetanse i bærekraft?
Funnene viser at dialogen mellom elevene fremtrer som utfordrerne, refleksiv og søkende. I
samtaler med filosofiske spørsmål som springer ut fra døren som objekt, viser funnene
tendenser til at elevene kan gå videre inn i refleksjon, utvikle dannelse og se de store linjene.
Analysen av fortellingen viser hvordan det tverrfaglige prosjektet kan bidra til økt
handlingskompetanse og til å gi et objekt ny verdi. Dialogen åpner opp for en helhetlig
undervisning som kan bidra til utvikling av bærekraftsorientert dannelse i faget kunst og
håndverk.
Studien er et bidrag til lærere og andre som jobber med barn, der formålet er
bærekraftsorientert dannelse eller filosofiske samtaler. Ønsket er, gjennom en kreativ
tilnærming, å belyse en ny og egnet måte å arbeide med bærekraft i skolen, der vedlikehold og
reparasjon verdsettes spesielt.
Description
MGBKH550 Kunst og håndverk 3, emne 4 -Masteroppgave
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett