Tilegne seg ferdigheter i knivsliping
Abstract
Kniven er et spesielt viktig verktøy i kunst og håndverk, den kan brukes til å spikke vekk
større deler av et trestykke, eller en kan jobbe mer finmotorisk for å få frem detaljer. Mange
skoler jeg har vært på praksis i, har knivene vært sløve. Jeg har erfart at dette kan forverre
opplæringen og erfaringene til elevene, når de skal jobbe med kniv. Jeg vil derfor arbeide for
å tilegne meg ferdighetene til å slipe en kniv. Med det ønsker jeg å undersøke følgende
problemstilling
Hvordan spiller ulike læringsformer inn for å tilegne seg ferdigheter i sliping av kniv.
For å svare på denne problemstillingen har jeg forsket kvalitativt på meg selv. Jeg har
arbeidet med tre forskjellige læringsformer: å lære selv, ressurser på nett og bøker og
mester svenn forhold. Jeg har jobbet med å skrive logg under hver økt, over hva jeg får av
erfaringer og kunnskaper, men også hvordan læringsformen fungerer for meg. Som teori har
jeg undersøkt perspektiver med tre utgangspunkt. 1. kunnskap i handling. 2. å lære på egen
hånd. 3. mester-svenn læring. Jeg har brukt disse tre perspektivene inn i drøftinger. I
drøftingen ser jeg på hva ferdigheter som kommer frem i de forskjellige læringsformene,
men også hvilke erfaringer og problemer som jeg møtte i læringsformene.
Description
Grunnskolelærer 1-7. trinn
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/institutt for
kunstfag/kunst og håndverk MGBKH550