Utdanner UH-sektoren kroppsøvingsstudenter til å bli kvalifiserte svømmelærere?: En kvantitativ studie om kroppsøvingsstudenter sin opplevelse av egen svømmedyktighet, utdanning ved UH-sektoren, og motivasjon- og mestringstro til å være svømmelærer i skolen
Abstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan kroppsøvingsstudenter opplever svømmeopplæringen ved UH-sektoren og motivasjon- og mestringstro til å arbeide med svømming i skolen. Bakgrunn for valg av tema, er at bare 41% av norske 10-åringer kan regnes som svømmedyktig ut ifra en nyere rapport (Norges Svømmeforbund & Redninsselskapet, 2021). Dette resultatet kommer fire år etter at regjeringen lanserte «Svømmepakken» for å bedre svømmeopplæringen i grunnskolen (Kunnskapsdepartementet, 2016).
Oppgaven søker å svare på prosjektets problemstilling: «Utdanner UH-sektoren kvalifiserte svømmelærere med motivasjon for- og mestringstro på egen svømmeundervisning?». For å belyse problemstillingen ble det benyttet kvantitativ forskningsmetode med en tverrsnittsundersøkelse, der kroppsøvingsstudenter svarte på et digitalt spørreskjema. Totalt fullførte 265 deltakere spørreundersøkelsen. Oppgaven er teoretisk forankret i Albert Banduras teori om mestringstro, og Deci & Ryans selvbestemmelsesteori (Bandura, 1997; Ryan & Deci, 2000).
Resultatene viser at flesteparten av kroppsøvingsstudentene er svømmedyktig og mestrer de grunnleggende ferdighetene innen svømming. Men, funnene viser at de opplever lavere mestringstro til å lære bort de grunnleggende ferdighetene til elever. Omtrent halvparten vet ikke hva de skal gjøre om et barn har vannskrekk. Videre virker det tilfeldig hvor mange svømmetimer studentene får ved UH-utdanningen, da resultatene viser en variasjon fra 1-5t til 20-25t eller mer. Ut ifra læreplanverket skal elevene ha utendørssvømming og ferdsel i, på og ved vann (LK20), men resultatene viser at over halvparten av studentene ikke har hatt utendørs svømmeopplæring gjennom utdanningen. Funnene viser også at under halvparten av kroppsøvingsstudentene ønsker å undervise i svømming i skolen. I tillegg viser resultatene at studentene har middels motivasjon for- og mestringstro på egen svømmeundervisning.
Studiens konklusjon er at UH-sektoren i stor grad ikke utdanner kvalifiserte svømmelærere som ønsker å ha svømmeopplæring i skolen, og som har høy motivasjon for- og mestringstro på egen svømmeundervisning.
Description
Master i kroppsøving Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett