Show simple item record

dc.contributor.authorHandegård, Evelyn
dc.date.accessioned2024-11-01T13:21:28Z
dc.date.available2024-11-01T13:21:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162118
dc.description.abstractElevens skolemiljø er tett knyttet opp mot elevenes hverdag, som de bruker store deler av livet på. Hensikten med denne masteroppgaven er derfor å sette søkelyset mot elevers opplevelse av skolemiljøet. og det er derfor ønskelig å se på faktorer som påvirker elevenes erfaringer. Denne oppgaven skal gi elevene en stemme, og åpner opp for at elevene selv kan fortelle gjennom tegning og tekst. Datagrunnlaget ble 90 elevutdrag fordelt på seks skoler, hvor elevene fikk i oppgave å skulle svare på hvordan de opplever skolen i dag. Resultatene tilsier at elevene i størst grad anser skolen som bra med positive assosiasjoner til vennskap, lek og læring. Likevel finner man også et stort omfang som også knytter skolen til negative assosiasjoner gjeldende opplevelsen av blant annet tilhørighet, kompetanse og relasjonen til læreren. Elevene skildrer det med at de opplever skolen som kjedelig, vanskelig og enkelte beskriver den til og med som et fengsel. Elevenes kreative fremstilliger drøftes i lys av skolepolitiske føringer samt kjent pedagogisk kunnskap og forskning, som gir videre forslag til hvordan vi gjennom å lytte til elevenes stemme kan bedre elevenes skolehverdag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSkolemiljøen_US
dc.subjectelevperspektiven_US
dc.subjectopplevelseen_US
dc.subjectkreativt arbeiden_US
dc.titleElevers opplevelse av skolen gjennom tekst og tegningen_US
dc.title.alternativePupils’ perspective of school through text and paintingsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal