Elevers opplevelse av skolen gjennom tekst og tegning
Abstract
Elevens skolemiljø er tett knyttet opp mot elevenes hverdag, som de bruker store deler av livet på. Hensikten med denne masteroppgaven er derfor å sette søkelyset mot elevers opplevelse av skolemiljøet. og det er derfor ønskelig å se på faktorer som påvirker elevenes erfaringer. Denne oppgaven skal gi elevene en stemme, og åpner opp for at elevene selv kan fortelle gjennom tegning og tekst.
Datagrunnlaget ble 90 elevutdrag fordelt på seks skoler, hvor elevene fikk i oppgave å skulle svare på hvordan de opplever skolen i dag.
Resultatene tilsier at elevene i størst grad anser skolen som bra med positive assosiasjoner til vennskap, lek og læring. Likevel finner man også et stort omfang som også knytter skolen til negative assosiasjoner gjeldende opplevelsen av blant annet tilhørighet, kompetanse og relasjonen til læreren. Elevene skildrer det med at de opplever skolen som kjedelig, vanskelig og enkelte beskriver den til og med som et fengsel. Elevenes kreative fremstilliger drøftes i lys av skolepolitiske føringer samt kjent pedagogisk kunnskap og forskning, som gir videre forslag til hvordan vi gjennom å lytte til elevenes stemme kan bedre elevenes skolehverdag.