Dyreassisterte intervensjoner - en litteraturstudie om lesehund på skolen
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler dyreassisterte intervensjoner, hvor den ser på hvordan bruk av lesehund på skolen kan påvirke lesetreningen hos elever på barneskolen. Oppgaven er strukturert som en litteraturstudie, hvor jeg systematisk samler, analyserer og diskuterer eksisterende forskning på feltet. Metodologisk anvender oppgaven en scoping study tilnærming for å kartlegge og syntetisere relevant litteratur. Denne tilnærmingen gjør det mulig å identifisere kunnskapsgap og gir en grundig oversikt over forskningslandskapet. Jeg har utført et systematisk litteratursøk, i de engelskspråklige databasene ERIC, Teacher Reference Center og CINAHL, og etter nøye utvelging inkludert 13 studier som spesifikt adresserer bruk av lesehunder i skolekontekster hos elever i barneskolealder.
Funnene i studiene er ikke samstemte, men indikerer at interaksjon med lesehunder kan fremme elevers leseferdigheter og motivasjon. Hunder i klasserommet kan bidra til å redusere stress og angst, øke selvtillit og skape et støttende læringsmiljø. Dette ikke-dømmende miljøet ser ut til å spesielt gagne elever med lesevansker eller lav selvtillit. Forskningen tyder også på at lesehunder kan ha en sosial og emosjonell fordel, ved å styrke elevers generelle trivsel i skolen. Det er imidlertid vanskelig å si noe om generaliserbarheten av funnene, gitt at mye av den eksisterende forskningen er basert på studier med varierende forskningsdesign, og små deltakergrupper. Masteroppgaven konkluderer derfor med at selv om eksisterende forskning indikerer positive effekter av lesehunder, er det et behov for mer kontrollerte studier og forskning innenfor norske kontekster for å styrke bevisgrunnlaget. Videre forskning bør adressere metodologiske begrensninger og utforske effekten av lesehunder over lengre tid og i ulike pedagogiske miljøer.
Denne oppgaven bidrar til et relativt nytt felt innen pedagogisk forskning i Norge, og åpner for videre diskusjoner og studier på hvordan dyreassisterte intervensjoner kan integreres i utdanningssystemet for å støtte elevers læring og utvikling