Hvordan varierer antallet rettskrivingsavvik i nynorsktekster hos elever i sjuendeklasse, skrevet med ulike skriveverktøy?
Abstract
Formålet med studien har vært å se på hvordan bruken av et retteprogram kan påvirke nynorskelevers rettskriving i friskrevne tekster. I studien har jeg undersøkt forskjellen på antall rettskrivingsavvik i tekster skrevet for hånd uten hjelpemidler, sammenlignet med tekster skrevet med tastatur i Word, med tilgang til Word sitt retteprogram. Studiens problemstilling er følgende:
Hvordan varierer antallet rettskrivingsavvik i en utvalgt gruppe sjuendeklassinger når de skriver nynorske tekster for hånd, sammenlignet med når de skriver tekster med tastatur?
Materialet består av 28 nynorsktekster, hvor 14 er skrevet for hånd og 14 er skrevet med tastatur. Utvalget består av 14 sjuendeklassinger med nynorsk som hovedmål. Hver elev har skrevet en håndskreven tekst og en tastaturskreven tekst. For å besvare problemstillingen har jeg sammenlignet antallet avvik i de håndskrevne tekstene med antallet avvik de tastaturskrevne tekstene. Dette har jeg gjort ved å dele antall avvik på antall ord i tekstene. Jeg har valgt å ta for meg avvikskategoriene staving, sammensatte ord, bøying av verb, bøying av substantiv og bruk av stor bokstav i begynnelsen av setninger og i navn.
Den kvantitative analysen av datamaterialet viste at det ikke var store forskjeller på prosentandelen avvik i de håndskrevne og de tastaturskrevne tekstene, til tross for at elevene i den tastaturskrevne teksten hadde tilgang til Word sitt retteprogram. Elevene hadde flest avvik i de håndskrevne tekstene, med 11,44% avvik i forhold til antall ord, og færrest avvik i de tastaturskrevne tekstene, med 9,46 % avvik i forhold til antall ord. Kategorien staving var den største avvikskategorien i begge teksttypene, mens sammensatte ord var den minste. Innenfor staving var feilskriving av enkelt/dobbeltkonsonant den mest frekvente avviket. I flere av kategoriene var den få forskjeller som skilte prosentandelen avvik i de to teksttypene, og i kategorien bøying av substantiv var det flere avvik i de tastaturskrevne tekstene enn i de håndskrevne tekstene. I underkategorien og/å avvik var det nesten like mange avvik i de tastaturskrevne tekstene som i de håndskrevne tekstene.
Funnene i studien viser at Word sitt retteprogram hadde lite innvirkning på antallet avvik i de tastaturskrevne nynorsktekstene, og i noen av kategoriene registrerte ikke retteprogrammet avvikene i nynorsktekstene, særlig knyttet til bøying av verb og substantiv, ombytting av og/å og feilskriving av sammensatte ord.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen