Pirater, vikinger og radikalt bokmål: En kvantitativ og kvalitativ lærebokanalyse av bokmålsnormalen i to lærebøker for 5. trinn
Abstract
Det finnes ikke lenger noen læreboknormal som kontrollerer skriftspråket i lærebøker. Denne oppgaven faller nå hos forlaga av lærebøkene. I denne studien har jeg sett på hvordan lærebokforfattere og forlaga forholder seg til den store valgfriheten i ortografi og bøyning som finnes i bokmål, og om bokmålsvarieteten radikalt bokmål er representert i bøkene. Jeg har ved hjelp av en kvantitativ og kvalitativ lærebokanalyse analysert lærebøkene Ordriket Elevbok 5A og Salto 5A Elevbok.
Studien min viser at det er de konservative variantene som dominerer i de fleste tekstene i begge bøkene. I den kvantitative delen av lærebokanalysen kommer det fram at 454 av 2094 funn har en radikal variant. Det tilsvarer en relativ frekvens på 22,73 prosent. Tekstene som er skrevet av bokas egne forfattere har en lavere andel radikale trekk enn det innhenta tekster skrevet av andre forfattere har. Analysen viser også at det i er hunkjønnssubstantiv i bestemt form flertall, frekvensen av radikale varianter er høyest. I de andre kategoriene jeg har undersøkt blir nesten utelukkende de konservative variantene benytta.
Den kvalitative delen av analysen viser at det er tre tekster i bøkene som har en høyere forekomst av radikale varianter enn resten av bøkene. Disse tekstene skiller seg ut ved at sjanger og stil i disse tekstene åpner opp for et mer radikalt bokmål. Grammatikksidene i bøkene beskriver i liten grad den valgfriheten som eksisterer i bokmål, og det er det moderate bokmålet som blir presentert som den mest korrekte bokmålsvarieteten.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen