Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEidsvik, Maren Tverderøy
dc.date.accessioned2024-10-22T09:06:22Z
dc.date.available2024-10-22T09:06:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3160031
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilke skrivediskurser som kan identifiseres i skriveoppgavene i to norskfaglige læreverk for 4. trinn, og hvordan de kommer til uttrykk. Studien tar utgangspunkt i læreverkene Fabel og Norsk som er utgitt av Aschehoug og Cappelen Damm. Materialet består av totalt seks lærebøker: Fabel 4 Grunnbok A og B, Fabel 4 Arbeidsbok A og B, og Norsk 4 Grunnbok og Arbeidsbok. Problemstillingen belyses gjennom en kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse av læreverk, der det er skriveoppgavene som utgjør analyseenhetene. Studien er basert på Ivaničs (2004) rammeverk med seks skrive-diskurser. Rammeverket har lagt til grunn for arbeidet med for å utvikle analysekategorier for den kvantitative analysen. I den kvalitative analysen har Skrivetrekantens tre aspekter innhold, form og formål blitt brukt for å undersøke hvordan de fire mest representerte skrivediskursene kommer til uttrykk i åtte utvalgte skriveoppgaver. Funnene mine viser at alle de seks diskursene er representert i datamaterialet, men at det er store variasjoner mellom hvor fremtredende de er. Samlet sett er det flest skriveoppgaver som kan knyttes til ferdighetsdiskursen og sjangerdiskursen. En stor andel oppgaver har også blitt kategorisert innenfor prosessdiskursen og kreativitetsdiskursen. I Fabel fant jeg flest ferdighetsdiskurs- og sjangerdiskurs-oppgaver, mens det i Norsk ble identifisert flest sjangerdiskurs- og kreativitetsdiskurs-oppgaver. I tillegg viser funnene at de fire overnevnte skrivediskursene er jevnere representert i Norsk enn i Fabel. Sosial praksis-diskursen og den sosiopolitiske diskursen var lite representert i begge læreverkene. Funnene mine viser også at innholds- og formaspektet blir vektlagt i skriveoppgavene uavhengig av hvilken diskurs de tilhører. Det blir ofte gitt føringer på hva og hvordan elevene skal skrive, og mange av skriveoppgavene inneholder støttemateriale som kan veilede og inspirere elevene. Formålsaspektet ivaretas i liten grad, ettersom formål og mottaker sjelden blir eksplisitt nevnt i skriveoppgaveneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnorskfageten_US
dc.subjectskrivediskurseren_US
dc.subjectskriveopplæringen_US
dc.titleEn studie av skrivediskurser i skriveoppgaver i norskfaglige læreverk for 4. trinnen_US
dc.title.alternativeA study of discourses of writing in writing assignments in Norwegian textbooks for 4th gradeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal