En studie av skrivediskurser i skriveoppgaver i norskfaglige læreverk for 4. trinn
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilke skrivediskurser som kan identifiseres i skriveoppgavene i to norskfaglige læreverk for 4. trinn, og hvordan de kommer til uttrykk. Studien tar utgangspunkt i læreverkene Fabel og Norsk som er utgitt av Aschehoug og Cappelen Damm. Materialet består av totalt seks lærebøker: Fabel 4 Grunnbok A og B, Fabel 4 Arbeidsbok A og B, og Norsk 4 Grunnbok og Arbeidsbok. Problemstillingen belyses gjennom en kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse av læreverk, der det er skriveoppgavene som utgjør analyseenhetene. Studien er basert på Ivaničs (2004) rammeverk med seks skrive-diskurser. Rammeverket har lagt til grunn for arbeidet med for å utvikle analysekategorier for den kvantitative analysen. I den kvalitative analysen har Skrivetrekantens tre aspekter innhold, form og formål blitt brukt for å undersøke hvordan de fire mest representerte skrivediskursene kommer til uttrykk i åtte utvalgte skriveoppgaver.
Funnene mine viser at alle de seks diskursene er representert i datamaterialet, men at det er store variasjoner mellom hvor fremtredende de er. Samlet sett er det flest skriveoppgaver som kan knyttes til ferdighetsdiskursen og sjangerdiskursen. En stor andel oppgaver har også blitt kategorisert innenfor prosessdiskursen og kreativitetsdiskursen. I Fabel fant jeg flest ferdighetsdiskurs- og sjangerdiskurs-oppgaver, mens det i Norsk ble identifisert flest sjangerdiskurs- og kreativitetsdiskurs-oppgaver. I tillegg viser funnene at de fire overnevnte skrivediskursene er jevnere representert i Norsk enn i Fabel. Sosial praksis-diskursen og den sosiopolitiske diskursen var lite representert i begge læreverkene.
Funnene mine viser også at innholds- og formaspektet blir vektlagt i skriveoppgavene uavhengig av hvilken diskurs de tilhører. Det blir ofte gitt føringer på hva og hvordan elevene skal skrive, og mange av skriveoppgavene inneholder støttemateriale som kan veilede og inspirere elevene. Formålsaspektet ivaretas i liten grad, ettersom formål og mottaker sjelden blir eksplisitt nevnt i skriveoppgavene
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen