Show simple item record

dc.contributor.authorRodegård, Sondre Tollefsen
dc.date.accessioned2024-10-21T11:57:01Z
dc.date.available2024-10-21T11:57:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3159856
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg egne erfaringer med å være skadet i studieforløpet.Selv om det i forskningsfeltet eksisterer forskning som omhandler elever med funksjonsnedsettelse sine erfaringer med kroppsøvingsundervisningen, finnes det knapp forskning om kroppsøvingslærerens erfaringer. For å få innsikt i dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hva erfarer en kroppsøvingsstudent med å være skadet i studieforløpet? Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i Thomas Fuchs´ teorier om følelser og at de er kroppsliggjorte, sosiale, kontekstuelle og foranderlige (Fuchs, 2016). Denne teorien er relevant fordi som kroppsøvingsstudent- og lærer inngår jeg i en kultur sammen med lærerutdannere, medstudenter, kollegaer og elever, hvor følelser oppstår og kjennes på gjennom kroppen. Kroppsøvingskonteksten blir belyst gjennom min livsverden, i tillegg til forskning om kroppsøvingsfaget, kroppsøvingslæreren og profesjonskunnskap (Grimen, 2008; Hermansen, 2018; Sæle & Hallås, 2020). Det empiriske materialet er produsert gjennom en autoetnografisk studie, og består av minner fra dagen jeg ble skadet i september 2022 og frem til i dag. Funnene blir tolket opp mot konteksten og det teoretiske rammeverket for oppgaven. Studien belyser mine subjektive erfaringer av å være skadet i studieforløpet, hvor følelser er en del av å være kroppsøvingsstudent- og lærer. I funnene kommer det frem at kroppsøvingsstudenten erfarer å ikke kunne delta, å ikke kunne være et godt øvingsbilde, å kjenne på smerte, å kjenne på hva som er riktig for han som lærer, å bli påminnet at han er skadet, å ikke bli tilrettelagt for og å stå på utsiden. I tillegg viser funnene til at kroppsøvingsstudenten- og lærerens personlige og kontekstuelle bakgrunn med glede og kjærlighet for aktivitet og bevegelse, har stor verdi og betydning for profesjonsutøvelsen og interaksjon med elever og kollegaer. Oppgavens funn kan bidra til kritiske diskusjoner rundt antagelser og forventninger til kroppsøvingslærerrollen, kroppsøvingslæreren og diskurser i kroppsøvingsfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Jeg merker at det er en del av meg som lærer og menneske som mangler» - En autoetnografisk studie om å være skadet i studieforløpeten_US
dc.title.alternative«I notice that there is a part of me as a teacher and as a human that is missing» - An autoethnographic study about being injured during studiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal