«Jeg merker at det er en del av meg som lærer og menneske som mangler» - En autoetnografisk studie om å være skadet i studieforløpet
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg egne erfaringer med å være skadet i studieforløpet.Selv om det i forskningsfeltet eksisterer forskning som omhandler elever med funksjonsnedsettelse sine erfaringer med kroppsøvingsundervisningen, finnes det knapp forskning om kroppsøvingslærerens erfaringer. For å få innsikt i dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hva erfarer en kroppsøvingsstudent med å være skadet i studieforløpet?
Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i Thomas Fuchs´ teorier om følelser og at de er kroppsliggjorte, sosiale, kontekstuelle og foranderlige (Fuchs, 2016). Denne teorien er relevant fordi som kroppsøvingsstudent- og lærer inngår jeg i en kultur sammen med lærerutdannere, medstudenter, kollegaer og elever, hvor følelser oppstår og kjennes på gjennom kroppen. Kroppsøvingskonteksten blir belyst gjennom min livsverden, i tillegg til forskning om kroppsøvingsfaget, kroppsøvingslæreren og profesjonskunnskap (Grimen, 2008; Hermansen, 2018; Sæle & Hallås, 2020). Det empiriske materialet er produsert gjennom en autoetnografisk studie, og består av minner fra dagen jeg ble skadet i september 2022 og frem til i dag. Funnene blir tolket opp mot konteksten og det teoretiske rammeverket for oppgaven.
Studien belyser mine subjektive erfaringer av å være skadet i studieforløpet, hvor følelser er en del av å være kroppsøvingsstudent- og lærer. I funnene kommer det frem at kroppsøvingsstudenten erfarer å ikke kunne delta, å ikke kunne være et godt øvingsbilde, å kjenne på smerte, å kjenne på hva som er riktig for han som lærer, å bli påminnet at han er skadet, å ikke bli tilrettelagt for og å stå på utsiden. I tillegg viser funnene til at kroppsøvingsstudenten- og lærerens personlige og kontekstuelle bakgrunn med glede og kjærlighet for aktivitet og bevegelse, har stor verdi og betydning for profesjonsutøvelsen og interaksjon med elever og kollegaer.
Oppgavens funn kan bidra til kritiske diskusjoner rundt antagelser og forventninger til kroppsøvingslærerrollen, kroppsøvingslæreren og diskurser i kroppsøvingsfaget.