Pedagogisk endringsprosjekt i sykepleieutdanningen: Fokus på Grunnleggende sykepleie for Førsteårsstudenten
Abstract
Denne rapporten beskriver et endringsprosjekt som ble iverksatt ved en høgskole for å forbedre det pedagogiske undervisningsopplegget i sykepleieutdanningen. Målet med prosjektet var å øke studentenes motivasjon for læring, redusere strykprosenten og øke antallet studenter som fullfører sykepleiestudiet innen normert tid. Prosjektet ble implementert i første studieår og dekker emnene SYKH100 Grunnleggende sykepleie, SYKH120P Praksisemnet grunnleggende sykepleie, og SYKH130 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi. Denne rapporten fokuserer spesielt på emne grunnleggende sykepleie. Prosjektet tok i bruk aksjonsforskning for å identifisere utfordringer, implementere løsninger og evaluere tiltakene. Rapporten analyserer resultatene fra ulike evalueringer, inkludert studentenes tilbakemeldinger og eksamensresultater, for å vurdere effekten av tiltakene og identifisere områder som krever videre forbedring. I samarbeid med fagseksjonsleder og det pedagogiske personalet på avdelingen, ble det bestemt å implementere flere studentaktive læringsformer.
Description
HVL sin skriftserie, rapport