Problemløsning i matematikk med bruk av digitale læringsverktøy
Abstract
I dagens undervisningspraksis bruker lærere ulike digitale læringsverktøy i matematikkfaget. Men hvordan bruker lærere digitale læringsverktøy til problemløsning i matematikkundervisning? Formålet med denne studien er å kunne si noe om hvilke valg lærere tar i arbeid med undervisningsmetoden og hvilke utfordringer lærere opplever. Dette vil vi undersøke med å presentere læreres erfaringer, tanker og refleksjoner knyttet til tema. Dette er en kvalitativ studie, som baserer seg på intervjuer og observasjoner av to lærere på mellomtrinnet. Det ble gjennomført med semi-strukturerte intervjuer, observasjoner av undervisningsøkter og oppfølgingsintervjuer i etterkant av observasjonene. Intervjuene og
observasjonene har blitt analysert i lys av teori om teknologisk-pedagogiske innholdskunnskap (TPACK) og Pólyas teori om de fire trinnene i problemløsningsprosessen. Videre har funnene blitt diskutert opp mot teori om problemløsning og digitale læringsverktøy. Funnene våre i studien viser at lærerne bruker Campus Inkrements diskusjonsverktøyet til å presentere problemløsningsoppgaver og elevenes ulike løsningsforslag. Lærerne begrunner denne måten å bruke det digitale læringsverktøyet med at det kan fremme elevenes problemløsningsprosess, ved å oppfordre til diskusjoner rundt de ulike løsningsforslagene. Utfordringene ved undervisningsmetoden tas i betraktning av lærerne, både under planleggingen og gjennomføringen av undervisningsøktene
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen