Effekten av spill-basert læring på elevers holdninger til matematikk: En kvantitativ pilot-studie med Minecraft
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes effekten spill-basert læring kan ha for elevers holdninger til matematikk gjennom en kvantitativ pilotstudie med spesielt fokus på Minecraft. Studien er gjennomført i en tid hvor teknologi blir stadig mer integrert i hverdagen vår og bruken av moderne teknologi har blitt mer etterspurt innen utdanningspraksiser. Målet med studien er å danne en bredere forståelse for hvordan Minecraft kan brukes som et pedagogisk verktøy for å øke elevers motivasjon, engasjement, fornøyelse og generelle holdninger til matematikk.
Studien involverer 32 elever fra 3. trinn som har benyttet seg av Minecraft i
matematikkundervisningen, sammenlignet med en kontrollgruppe på 25 elever fra 3. trinn som har fulgt mer analoge undervisningsmetoder. Gjennom spørreundersøkelser har ulike aspekter innen elevers holdninger til matematikk som fornøyelse, selvtillit, angst, nytteverdi og holdninger til bruk av digitale verktøy blitt målt.
Resultatene fra studien avdekket at elevene som hadde brukt Minecraft i undervisningen rapporterte høyere nivåer av fornøyelse, selvtillit og nytteverdi av matematikk, samt redusert matematikkrelatert angst sammenlignet med kontrollgruppen. Disse funnene viser likheter med tidligere forskning, noe som antyder at spill-basert læring kan bidra til å forbedre elevers holdninger til matematikk og skape et positivt læringsmiljø. Denne studien demonstrerer potensialet til Minecraft har et pedagogisk verktøy for å fremme positive holdninger til matematikk. Fremtidig forskning på dette området, oppfordres til å gjennomføre studier med større utvalgsstørrelse og i ulike kontekster for å bekrefte og utvide disse funnene
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen