Prosessdrama i matematikk: Hvordan kan prosessdrama som undervisningsform legge til rette for at elever kan bruke og utvikle sin matematiske kompetanse?
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i hvordan matematisk kompetanse kan komme til utrykk gjennom å bruke undervisningsformen prosessdrama. Gjennom analyse av elevers samtaler i gruppesamarbeid i prosessdramaets aktiviteter, semistrukturert intervju med lærer og felles oppsummering med elevene, har jeg forsøkt å belyse studiens problemstilling. Funnene kan inspirere lærere til å utforske bruk av prosessdrama i matematikkundervisning, samt bidra til bevisstgjøring av ulike utfordringer knyttet til denne undervisningsmetoden. Det analytiske rammeverket består av modellen for matematisk kompetanse av Goos et al., John Deweys teorier om erfaringsbasert læring og teori om prosessdrama. Resultatene viser at elevenes matematiske kompetanse kommer til utrykk gjennom aktivitetene i prosessdramaet. Flere elever synes det var gøy og uttrykte ønske om å bruke prosessdrama i undervisningen flere ganger. Elevene ble engasjert og brukte prosessdramaets kontekst om Robin Hood aktivt da de diskuterte og argumenterte i matematikken. Elevene fikk bruke flere sanser gjennom undervisningsopplegget, noe som kan bidra til at en husker bedre. Erfaringene elevene får i prosessdramaet utvikler deres matematiske kompetanse. Et funn var at rammefaktorer som gruppesammensetning, relasjon mellom elever og lærer, og tilpassing er viktig i gjennomføringen av prosessdrama. Det ble derfor utfordrende som ekstern person å overta undervisningen. Selv om det påvirket noen elevgrupper, antas det likevel at prosessdrama bidrar til engasjement, matematisk samtale og samarbeid
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen