«Jeg har 10 000 katter…»- En undersøkelse av elevers arbeid med matematisk problem posing
Abstract
Denne studien baserer seg på følgende problemstilling:
Hvordan arbeider en elevgruppe på 5.trinn med problem posing med utgangspunkt i ulike, virkelighetsnære kontekster?
For å svare på denne har det blitt utført en undervisningsøkt om matematisk problem posing for en gruppe elever på 5.trinn hvor de jobbet i satte grupper. I denne økten lagde elevene egne matematikkoppgaver og spørsmål til ulike realistiske kontekster og, i noen tilfeller, lagde de sine egne kontekster til utgangspunkt for oppgavene sine. I denne undervisningsøkten samlet vi inn datamateriale som inkluderte lydopptak av samtaler i noen av gruppene, og hele elevgruppens skriftlige arbeid.
Til undersøkelsen av elevenes skriftlige arbeid og dialog utviklet vi tre analytiske verktøy. Disse tok utgangspunkt fra sentral teori som omhandlet problem posing, undersøkende matematikk, og matematisk dialog. Det var her også hentet inspirasjon fra tidligere forskning som omhandlet problem posing i matematikkundervisning i barne- og ungdomsskolen.
Rubrikken som ble brukt til analyse av elevenes skriftlige arbeid kategoriserte dem med utgangspunkt i ulike punkter og kriterier. Her ble flere kjennetegn og ulikheter identifisert. Et utvalg av samtalene fra undervisningsøkten ble analysert gjennom bruken av to rammeverk; ett som identifiserte ulike kvaliteter i elevenes utsagn, mens det andre så disse i lys av definerte kvaliteter relatert til problem posing.
Studiens funn impliserer at elevene klarte å lage egne oppgaver med utgangspunkt i de gitte kontekstene, men at disse var svært begrenset i lys av deres kompleksitet. Samtalene viste derimot en større utfoldelse av matematisk kompetanse, handlinger og evne tilknyttet arbeidet. Basert på studiens funn konkluderes det at arbeid med problem fungerer utmerket som grunnlag for å utøve undersøkende matematikk
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen