Rollekategorier i matematikk: En studie av rollekategoriers påvirkning på elevdeltakelse ved samarbeid i matematikkfaget
Abstract
Formålet med denne studien er å finne ut om bruk av rollekategorier kan øke elevers deltakelse når de diskuterer matematikk. For å undersøke dette har vi sett på to grupper på åttende trinn diskutere matematikk først uten og deretter med tildelte roller. Rollene de fikk tildelt er ‘demokratisk leder’, ‘den nysgjerrige’, ‘skeptiker’ og ‘initiativtaker’. Vi har sett på timene de diskuterer matematikk som både en helhet og to samtaleutdrag av hver time.
Helheten og samtaleutdragene analyserte vi ved bruk av posisjonsteori. Vi så først på elevenes kommunikasjonshandlinger og rettigheter og plikter (Harré & Van Langenhove, 1999). Deretter så vi på hvilke posisjoner de inntok, med hjelp av 14 posisjoner utarbeidet av Mary Barnes (2004). Til slutt så vi på helheten og gruppenes deltakelsesmønster (Campell & Hodges, 2020) og historielinjer (Harré & Moghaddam, 2023).
Resultatene av denne studien viser at deltakelsen i gruppearbeid med matematikkoppgaver kan øke når elevene får tildelt roller. Analysen av gruppene uten og med roller viste observerbare endringer i deltakelsen til enkelte elever etter tildeling av rollen. Endringen avhenger både av rollen de får tildelt og utgangspunktet til eleven. De største økningene i deltakelse så vi i to elever som fikk tildelt rollene ‘den nysgjerrige’ og ‘initiativtaker’.
Funnene viser også at endring i deltakelse kan ha positive effekter på gruppen som helhet, inkludert deltakelsesmønsteret og den felles historielinjen. Tildelingen av roller med spesifikke oppgaver, rettigheter og plikter kan øke deltakelsen og bedre samarbeidet, som kan resultere i bedre matematikkdiskusjoner og læringsutbytte
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen