Å lære med egne hender
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Dette er en pedagogisk masteroppgave hvor jeg gjennom aksjonsforskning prøver å finne ut hvordan elever lærer gjennom å erfare handlingene selv. For å komme frem til resultatet har jeg utviklet et prosjekt som jeg gjennomfører i en klasse på mellomtrinnet. Metoden jeg har brukt for å samle inn datamaterialet er en triangulering av feltnotater, observasjonsnotater og intervju. Jeg har forankret forskningen i teori om: affordance, å lære gjennom erfaring og økoliteracy. Prosjektet jeg har utviklet går ut på at elevgruppen skal trykke med selvlagde disker som de trykker på. Disse diskene er laget av tre og elevene henter treet selv, som en del av et helhetlig prosjekt. Det er gjennom det helhetlige perspektivet økoliteracy kommer inn i prosjektet. Problemstillingen jeg svarer på i oppgaven er: «Hvordan kan det å arbeide med en full prosess «grafikktrykking med tre» øke elever sin affordance?». Gjennom prosjektet kommer elevene til å erfare at de har ulike ferdigheter, og jeg poengterte i løpet av prosjektet overfor elevene at det er viktig i forskningsprosjektet at elevene skal prøve alle handlingene selv. Derfor blir elevene kjent med hele prosessen frem til fullført trykk. Dette resulterte i at jeg fikk sett på utviklingen av elevenes ferdigheter utover prosjektet og hvor engasjerende dette er for elevene. Midt i prosjektet fremstår det som litt for lenge for denne gruppen å arbeide sammenhengende. I løpet av den andre dagen med gjennomføringen er det flere og flere elever som har fått reflektert over oppgaven. Dette fører til at flere av elevene opplever mestring undervegs i prosjektet, fordi det er satt av tid til refleksjon. Elevene sier de syntes det var kjekt å arbeide selvstendig og følte de lærte masse av at elever kom i fokus fremfor at lærer skulle ta styringen. En elev sier dette på en veldig god måte, og jeg vil derfor avslutte sammendraget med det:
«Følte vi lærte mer en viss vaksne skulle hjulpet oss. Då hadde vi ikkje lært så mye.»
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kunst og håndverk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen