Kulturforståelse i grunnskolens musikkfag: En studie av tre musikklæreres oppfatninger og erfaringer med innføringen av det nye kjerneelementet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3155388Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [301]
Sammendrag
Hensikten med dette prosjektet har vært å se hvordan tre lærere oppfatter det nye kjerneelementet kulturforståelse i musikkfaget. Dette er et nytt kjerneelement i den nye læreplanen LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2019c). I denne studien har jeg gjennom en hermeneutisk vitenskapstradisjon undersøkt hvordan tre lærere forklarer kulturbegrepet, hvordan de forstår kulturforståelse og hvilke muligheter og utfordringer de opplever at de har når de skal implementere dette kjerneelementet i undervisningen sin. Problemstillingen som har vært overhengende i denne studien er:
Hvordan oppfatter og erfarer tre musikklærere det nye kjerneelementet kulturforståelse i musikkfaget på grunnskolen?
For å få svar på denne problemstillingen har jeg gjennomført et fokusgruppeintervju med tre musikklærere som jobber på samme skole. Å tolke datamaterialet jeg har samlet inn har vært en abduktiv prosess, og analysemetoden som er blitt brukt var en temaanalyse. Funnene mine i denne studien viser at lærerne har stor vilje til å jobbe med kulturforståelse, og ser mange muligheter til å jobbe med dette. Å se på mangfoldet i klasserommet som en ressurs og synet man har på menneskene rundt seg blir sett på som viktige elementer når man skal jobbe med kulturforståelse. Samtidig kommer det også frem noen utfordringer lærerne opplever at de kan møte som gjør det vanskeligere å jobbe med kulturforståelse enn de hadde sett for seg. Eksempler på dette er frykt for å si eller gjøre noe feil og mangel på ressurser. Funnene blir diskutert i lys av Geertz og Hastrup sine teoretiseringer av kulturbegrepet og kulturforståelse, Bourdieu sin forståelse av kulturell kapital i det sosiale spillet om status og posisjon, samt pedagogisk teori om multikulturell og interkulturell undervisning, så vel som ubehagets pedagogikk.
Denne studien bidrar med forskning til et relativt nytt felt som jeg ikke har funnet noen særlig grad av tidligere forskning på. Det finnes flere studier om mangfold og inkludering i klasserommet, men ingen av studiene jeg har funnet knytter det direkte opp mot kulturforståelse. Derfor bidrar denne studien med forskning til det musikkpedagogiske forskningsfeltet som både er relevant med tanke på den nye læreplanen, men også når man skal fremme inkludering, mangfold og respekt i klasserommet
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen