Musikk som virkemiddel for emosjonell kompetanse
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å finne ut hvordan musikk kan brukes som et virkemiddel for emosjonell kompetanse ved å undersøke hvilke følelsesmessige reaksjoner deltakerne har til musikk og hvordan musikk bidrar til forståelse og håndtering av følelser. For å finne ut av dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i problemstillingen:
På hvilke måter kan musikk brukes som et medierende middel for å fremme emosjonell kompetanse hos et utvalg 10.klassinger?
For å finne svar på denne problemstillingen har jeg hentet data fra 10 elever ved 10.trinn. Alle elevene går på samme skole og utvalget består av 5 gutter og 5 jenter som ble intervjuet individuelt. Datamaterialet forteller om hvordan informantene forstår, uttrykker og regulerer følelser, som er tre av hovedpunktene innenfor definisjonen av emosjonell kompetanse. Defineringen av dette begrepet kan forklares som individuelle forskjeller i identifisering, forståelse, uttrykkelse, regulering og bruk av egne og andres følelser (Brasseur et al., 2013, s. 1). Regulering er en kategori som har kommet mye frem i datamaterialet, og har vært en stor del av masterarbeidet. Funnene forteller om hvordan musikk er en viktig del av den følelsesmessige reguleringen til utvalget elever ved 10.trinn, og er en stor faktor i deres psykiske velvære. Mange av informantene forklarte hvordan musikkundervisningen er en viktig del av skolehverdagen, som de setter stor pris på. Det er også nevnt hvordan de bruker musikk for å regulere, i tillegg til å bruke musikk for å fokusere bedre på både egne tanker, følelser, og gjennomføring av skolearbeid.
Disse funnene synes jeg indikerer at musikk er en stor del av forvalting av emosjonell kompetanse, og den generelle hverdagen til elevene. Dette er noe som burde bli en mer bevisst faktor i gjennomføring av musisk arbeid i skolen, også fordi det har å gjøre med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Funnene vil også kunne hjelpe lærere med å få et innblikk i den musiske virkelighetsforståelsen hos ungdommene, og det vil kunne gi læreren en bedre forståelse for elever på en mer generell basis
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen