For å være en profesjonell lærer, så er, på en måte, det viktigste elevene: En kvalitativ intervjustudie av nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg utforsket nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet. Mitt mål har vært å identifisere deres verdier og syn på profesjonen og musikkfaget, samt deres kunnskapssyn og holdninger til utvikling og kollegialt samarbeid. Bakgrunnen for studien springer ut av ønsket om å undersøke hvordan grunnskolelærerstudiet forbereder lærerstudenter til yrkesutøvelse, og i hvilken grad nyutdannede lærere er bevisste sin rolle og identitet som profesjonelle. Studien har følgende problemstilling:
Hva kjennetegner tre nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet?
Jeg intervjuet tre nyutdannede grunnskolelærere med musikk som masterfag, alle uteksaminert i 2022 og med ett års arbeidserfaring som lærere på intervjutidspunktet. Intervjuene var semistrukturerte enkeltintervjuer, og resultatene ble analysert ved tematisk analyse. Min tilnærming til analysen var hermeneutisk, og det innebar en kontinuerlig veksling mellom teori og empiri gjennom abduksjon. I diskusjonen av resultatene benyttet jeg Aristoteles’ kunnskapsdimensjoner, ulike fagsyn og legitimeringsargumenter, samt grunnleggende profesjonsteori.
Mine funn indikerer at musikklæreres profesjonsidentitet er sterkt preget av en elevorientering. De ser på musikkfaget som et trivselsfag og vektlegger relasjonsbygging som en viktig ferdighet for lærere. Alle informanter er tydelige på at de føler seg trygge i sin lærerrolle på grunn av sin musikkbakgrunn. De understreker også betydningen av kollegialt samarbeid på skolen for å kunne utvikle sin profesjon videre.
Til tross for begrenset arbeidserfaring som lærere, har informantene klare synspunkter på musikkfaget og verdsetter relasjonen med elevene. Deres trivsel i jobben og vektleggingen av musikkfagets betydning peker på verdifulle aspekter å bygge på for lærerutdanningen. Økt fokus på disse verdiene kan være en strategi for å øke trivselen blant nyutdannede musikklærere og styrke musikkfagets posisjon i skolen. Videre forskning bør inkludere flere informanter for å få et mer helhetlig bilde av den profesjonelle identiteten til nyutdannede musikklærere, samt utforske perspektivet til mer erfarne lærere
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen