Motivasjon i frivillig musikkopplæring
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Temaet i denne masteroppgaven er å se på hva som gir barn og unge motivasjon til å holde på med musikkopplæring som fritidsaktivitet. Elevfrafall i kulturskoleundervisningen, og elever med manglende motivasjon til å fortsette, er utfordringer som de fleste kulturskolelærere har opplevd i løpet av sin yrkeskarriere. Formålet med oppgaven er å forklare hvilke erfaringer og opplevelser kulturskoleelver har rundt dette å være motivert, og hvilke faktorer som er med på
å påvirke at de føler seg motiverte til å fortsette med frivillig musikkopplæring. Det er
benyttet kvalitative intervju som metode, og jeg har intervjuet fem kulturskoleelever fra forskjellige kulturskoler på Vestlandet. Felles for alle informantene er at de er med i de respektive kulturskolenes talentprogram for ungdom og de er alle i tenårene. Intervjuene hadde som hensikt å belyse følgende problemstilling: Hvilke faktorer er med på å påvirke unge sin motivasjon til å fortsette med frivillig musikkopplæring?
Basert på empirien fra intervjuene er det avdekket flere funn som er med på å påvirke unge sin motivasjon i den frivillige musikkopplæring. For det første er kulturskolelever avhengige av en opplevelse av selvstendighet i den frivillige musikkopplæringen for å oppleve økt motivasjon. Denne studien viser at kulturskolelæreren har en stor påvirkning på hvordan elever opplever kulturskolen. Kulturskolelæreren burde inkludere elevenes ønsker om hva som skal spilles av låtmateriale i spilletimene, og kulturskolelæreren burde også ta seg tid til å
forklare elevene hvorfor enkelte øvelser må gjennomføres. Videre så viser empirien i denne studien at opplevelsen av tilhørighet bidrar som en faktor for motivasjon. Om kulturskoler tilrettelegger og gjennomfører samspill og konserter med elevene, så vil det som regel gi elevene en god forutsetning til å få økt motivasjon. Empirien viser også at elever som får regelmessig mulighet til å oppleve mestring gjennom musikkopplæringen, ofte i form av gode tilbakemeldinger, og måloppnåelse, vil som regel oppleve økt motivasjon til å fortsette med den frivillige musikkopplæringen
Description
Master i musikkpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen