Er generasjon Greta Thunberg død? En kvantitativ studie av lærerstudenter sine holdninger til klimaspørsmål
Abstract
Er «Generasjon Greta Thunberg» død? Dennemasteroppgaven sikterprimært på å undersøke holdningertil klimaendringerog relaterte utfordringerhosunge lærerstudenter. Ved å undersøke holdninger kan man si mye om deres forståelse, tanker, følelser og adferd. Sekundærtundersøker studienåutforske om det er samsvar mellom disse holdningene og læreplanen, samthva lærerstudenteneønsker å prioritere i deresundervisning for bærekraftig utvikling. Dette aspektet er avgjørende for å forstå hvordan fremtidige lærere kan integrere klima-og miljøspørsmål i sine pedagogiske praksiser.
Studiener basert på et kvantitativt forskningsdesign. Dataeneerinnsamlet gjennomet nettbasert spørreskjema, survey, som er utviklet i SurveyXact. Spørreskjemaet ble gjennomført blant lærerstudenter vedHøgskulen på Vestlandet.
Resultater fra studien avdekker at de unge lærerstudentene generelt har positive klimaholdninger. Dette indikerer en viktig bevissthet blant den unge generasjonen og fremtidige lærere rundtde bærekraftigeutfordringeneverden står overfor. Imidlertid avslører undersøkelsenen bekymringsverdig trend: til tross for deres positive holdninger, følerstudentene lite håp og myebekymring. Denne dissonansen mellom holdninger og følelser kan ha konsekvenser for deres evne til å engasjere seg i effektiv handling for å bekjempe klimautfordringer.En lignende trend ser vi iundervisning,hvor respondentene rangerer forventningsfulle følelser lavest.Dette funnet kan være bekymringsverdig da enpositivemosjonell tilknytning viser seg å kunnebidra tilå utvikle blant annet handlingskompetansefor elever.
På bakgrunn av funnene istudien, kan man konkludere med at «Generasjon Greta Thunberg» enda ikkeerdød–men at det finnes noen utfordringer man burde være klar over. Oppgavenfremhever ogsåviktigheten av å utviklepedagogiske tilnærminger som ikke bare fremmer teoretisk kunnskap, men også forventningsfulle følelser som håp. Å adressere denne utfordringenkan være avgjørende for å mobilisere en ny generasjon av lærere.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet