Ekskursjoner i lys av elevengasjement og læring
Abstract
Læreplanen legger føringer for undervisning og arbeidsmetoder. Knyttet til samfunnsfaget ønskes det mer aktive og utforskende elever. Denne masteroppgaven utforsker hvordan ekskursjoner kan være en verdifull undervisningsmetode, samt hvilke faktorer som bidrar til effektivitet. Formålet med denne studien er å finne ut hvordan ekskursjoner kan påvirke elevers engasjement og læring. For å finne svar på dette har jeg deltatt på to ulike ekskursjoner, i tillegg til å intervjue både elever og lærere i etterkant av disse observasjonene
Elevene i undersøkelsen min forstår engasjement som «når noe er gøy». Dette er en interessant beskrivelse som ikke fremkommer i litteraturen. Lærerne forstår engasjement som det motsatte av å være likegyldig, og beskriver det som å være deltakende i undervisningen gjennom å vise interesse for faget. I lys av elevenes forståelse av engasjement, viser funnene i denne studien at det elevene opplever som «det gøyeste», er når arbeidsmetoden i ekskursjonen i hovedsak er lærerstyrt. Elevene forteller om spennende historier formidlet av svært interessante mennesker som virkelig har levd seg inn i historiefortellingene. Elevenes perspektiver kaster lys over opplæringsloven og læreplanens dybdelæring og utforskende tilnærminger, hvor mange elever opplever de passive delene i undervisningen som de mest engasjerende.
Det kommer frem i denne studien at ekskursjoner benyttes av ulike grunner. Å utvikle elevenes sosiale ferdigheter ved ekskursjoner i kjente omgivelser nevnes som en årsak. En annen er variasjonen den medbringer. Både i form av at ekskursjoner kan legge til rette for en mer utforskende tilnærming enn hva klasserommet normalt gjør, i tillegg til at den kan benyttes til å imøtekomme ulike elevtyper. Slik kan den tilrettelegge for formålet i opplæringsloven (1998, §1-1). Litteraturen fremhever ekskursjoner som en utforskende og alternativ tilnærming til undervisningen, hvor elever kan utfolde sin nysgjerrighet utenfor klasserommets fire vegger, gjerne i samspill med andre. John Dewey var kritisk til den tradisjonelle kateterundervisningen, og mente den manglet forankring i den virkelige verden. Ekskursjoner, og nærmiljøet spesielt, kan derfor benyttes for å legge til rette for en undervisning som tar utgangspunkt i elevenes liv. For at ekskursjoner skal kunne oppnå dette, kreves det både for- og etterarbeid. Elever som er godt forberedt viser større mestringsfølelse og engasjement
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet