Skape rom for kreativitet og livsmestring i kunst og håndverk
Musical score
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [302]
Abstract
Livsmestring ble innført i tråd med den nye læreplanen for 2020. Kreativitet fikk også en større plass i nåværende læreplan, men begrepet er fortsatt av stor og vid betydning, i likhet med livsmestring. Det er dokumentert at barn og unge blant annet opplever et prestasjonspress, stress og psykiske helseplager og at det er et behov for mer praktisk kunnskap og ferdigheter. Problemstillingen som er utgangspunkt for denne masteroppgaven, ser dermed slik ut: Hvordan kan kreativitet i bildeskapende arbeid være en øvelse til livsmestring?
Prosjektet tar utgangspunkt i relevant teori, spesielt Vygotskij sin sosiokulturelle teori med den nærmeste utviklingssonen. Metoden som er benyttet er kvalitativ forskningsmetode som ved bruk av kasusstudie tar utgangspunkt i to ulike undervisningsøkter med fire elever på 7. trinn. Den første kasusen viser til elever i bildeskapende arbeid gjennom forestilling, og den andre kasusen viser til elever i bildeskapende arbeid gjennom observasjon. Innsamlingsmetodene som ble brukt var intervju, observasjon, av type deltakende og ikke-deltakende, og innsamling av elevarbeid. Dataen ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Dette førte meg inn på fire forskningsspørsmål som ble drøftet nærmere ved hjelp av koder som ble identifisert, og ser slik ut:
1. Hvordan er elevenes initiativ til å samarbeide knyttet til kreativitet og livsmestring?
2. Hvordan er å stole på eget blikk til å blande farger knyttet til kreativitet og livsmestring?
3. Hvordan er håndtering av motstanden det kan ligge i å male mennesker knyttet til kreativitet og livsmestring?
4. Hvordan er det å hive seg ut i det ukjente knyttet til kreativitet og livsmestring?
Resultater fra studien viser at bildeskapende arbeid, både ved forestilling og observasjon gir muligheter for å ta i bruk egen kreativitet i form av praktisk problemløsing. Et viktig funn ble identifisert gjennom at elevene selv tar initiativ til samarbeid underveis, som viser til at det kreativitet påvirkes av det sosiale. Et annet viktig funn er elevenes utholdenhet ved fargeblanding underveis og deres inderlige ønske etter å få en naturalistisk fremstilling. Elevene gjorde seg en rekke erfaringer som kan være til hjelp videre i livet og til å ta ansvarlige valg.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kunst og håndverk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen