Inkludering eller utelatelse? En vurdering av mangfoldet i jødedommen i KRLE læreverk i lys av norske jøders egen selvforståelse
Abstract
Denne masteroppgaven i KRLE-faget undersøkerom det er samsvar mellom jødedommen i KRLE i forhold til norske jøders selvforståelse. Jeg har valgt meg ut tre KRLE-læreverk, to bøker og en er digital nettside som jeg har gjennomført en multimodal analyse av. Resultatenefra den multimodale analysen har jeg sammenlignet med boken Jødisk (Døving, 2022e)og svarenefra mitt intervju av to jødiske veivisere.I intervjuet har veiviserne gitt meg innsikt i hva de mener det blir undervist for mye og for lite om i KRLE-undervisningen om jødedommen. Denne masteroppgaven benytter seg av et teoretisk rammeverk basert på Jødisk (Døving, 2022e) og Multimodal analyse.Ved hjelp av de analytiske begrepene fordommer, maksimalistiskrepresentasjon, levd religionog Innenfra eller utenfra, faglig eller personlig perspektiv utforsker jeg samsvaret mellom jødedommen i KRLE i forhold til norske jøders selvforståelseog presenterer funn som belyserproblemstillingenmin.
Problemstillingenjeg har reist i denne oppgaven er:Er det samsvar mellom jødedommen i KRLE i forhold til norske jøders selvforståelse? Formålet med min oppgave er å se om norske jøder kan kjenne seg igjen i KRLE-undervisningen. Fokuset har vært på mangfoldet i jødedommen og det indre norske mangfoldet. Jeg har laget tre forskningsspørsmål som skal hjelpe meg å svare på problemstillingen min. Mine tre forskningsspørsmål er:
1. Hvilke sentrale temaer og verdier innen jødedommen prioriterte veiviserne å formidle til elever på videregående skole
2. Hvordan kommer det jødiske mangfoldet fram i KRLE-læreverk?
3. Hvordan blir det jødiske mangfoldet i Norge representert i KRLE-læreverkene?
Resultatene av studien viser at det norske mangfoldet innenfor jødedommen kom mye fram i historien til jødene i Norge. I likhet med mangfoldet i jødedommen viste KRLE-verkene at det er mange måter å være jødisk på og at det ikke var en fasit på hva en jøde er.Alle KRLE-verkene beskrev at å være jøde innebar mer enn bare troen på den jødiske gud, da det kunne ha ulike betydningersom ateistisk, agnostiker eller sekulærejøder. Ortodokse jøder er den retningen som blir brukt som bildeeksempel på retninger innenfor mangfold i jødedommen. Jeg fant likheter på mye av det som er jødisk identitet i KRLE-verkene, men ikke beskrivelsen av viktigheten av synagogen eller hjemmet til støtte for norske jøders identitet og religion
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen