Jesus i skolen, da og nå
Abstract
Denne studien er et forsøk på å vise til fremstillingen av Jesus i norsk skole. Læreplanen i KRLE har vært gjennom flere endringer de siste tiårene. Med disse endringene som skjer i læreplanen, endres også innholdet i lærebøkene, som igjen vil påvirke skolen og undervisningen som utføres. I denne studien har jeg sett på hvordan fagets endringer har endret fremstillingen av Jesus. I et mer sekularisert samfunn enn vi tidligere var, kan vi gjerne ikke forvente at kristendommen, og Jesus, vil presenteres på samme måte som tidligere. I denne studien benytter jeg meg av dokument- og lærebokanalyse for å svare på problemstillingen “Hvordan ble Jesus fremstilt i skolen under LK06, og hvordan blir han presentert i skolen i dag”. Funnene i studien viser til en endret fremstilling av Jesus i skolen. Noen av de samme ordene blir brukt om han, men man kan se en stor forskjell i hvordan lærebøkene prioriterer omfanget av han. Jesus har gått fra å være Jesus til å bli en av flere sentrale skikkelser i trossamfunn. Fremstillingen blir dermed forskjellig i dag, fra det den var før
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen