En kvalitativ studie om hvordan lærere tilrettelegger for mestring og gode relasjoner for elever med en ADHD - diagnose i en yrkesfaglig videregående skole
Abstract
I Norge har 1,4 – 1,9% av barn under 18 år en ADHD – diagnose, og antall barn som har blitt diagnostisert har økt kraftig etter pandemien i 2020 (Bang et al., 2023). Elever som har en ADHD – diagnose har tre ganger så stor risiko for å ikke fullføre videregående skole, sammenlignet med elever uten diagnosen (Selmer & Amundsen, 2023). Punkter som mestring og relasjon trekkes frem som sentrale aspekter for at elevene med en ADHD – diagnose skal fullføre videregående opplæring (Selmer & Amundsen, 2023). Dette er punkter jeg har undersøkt igjennom problemstillingen «Hvordan tilrettelegger lærere for elever med en ADHD – diagnose i yrkesfaglig videregående skole?» Videre har forskningsspørsmålene knyttet til oppgaven omhandlet hvordan lærerne tilrettelegger for mestring, og hvordan en god lærer - elev relasjon kan hjelpe elevene med en ADHD - diagnose til å få ut sitt faglige potensial. Problemstilling og forskningsspørsmål har blitt undersøkt ved hjelp av semistrukturerte intervjuer med fire informanter, som til daglig jobber på en yrkesfaglig videregående skole. Informantene underviste i ulike fag, både praktiske og teoretiske fag. I analyseringen av intervjuene ble det brukt stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI). Denne metoden kan forklares med at man jobber seg fra empirien, og mot teorien. Dette er den induktive delen av analysen. Den deduktive delen er når man jobber seg fra teorien og tilbake mot empirien (Tjora, 2021, p. 20). Empirien har videre blitt drøftet opp mot tidligere forskning og teori fra fagfeltet. Funn fra dette forskningsprosjektet støtter seg på tidligere forskning om temaet. Gode relasjoner og god tilrettelegging for mestring, øker elevenes faglige utvikling. Hyppigere pauser, varierte oppgaver og medbestemmelse er former for tilrettelegging som trekkes frem av informantene som suksessfulle. Når det kommer til relasjon hadde informantene gode erfaringer med å vise interesse for elevenes verden utenfor skolen, for å skape en god relasjon. Elever som har en ADHD – diagnose sier at det er viktig for dem å ha en lærer som forstår hva diagnosen innebærer (Russell et al., 2023). Det er derfor viktig at alle lærere som jobber i skolen interesserer seg for elevene, for å på den måten kunne tilrettelegge på best mulig vis. Det finnes ingen fasit. Alle elever er ulike, også de elevene med en ADHD – diagnose
Description
Master i praktisk utdanningsvitenskap. Høgskulen på Vestlandet