Bølger-om barns skapende utforsking med bølger ved havet
Abstract
Hva preger to-åringers meningsskaping under og etter estetisk utforsking av bølger ved havet? I denne masteroppgaven presenterer jeg en praksisrettet barnehagestudie med to-åringer. Studien setter søkelys på hvordan estetisk aktivitet ved havet bidrar til å legge til rette for barns meningsskaping. I min studie beskriver jeg hvordan barna møter bølger ved havet gjennom en gjentakende estetisk aktivitet og jeg gjør rede for hvordan personalet gjennom samtalefortellinger bidrar i barnas meningsskaping. Studien er et under-prosjekt under satsning på hav og utforskende kulturer i One Ocean-Exploration, det er et forskingsprosjekt ved BARNkunne – Senter for barnehageforskning, ved Høgskulen på Vestlandet. Masterprosjektet baserer seg på samskaping og har et reflekterende design, der dataene er tykke beskrivelser fra feltarbeid i en kystbarnehage. Under empiriskaping, deltok jeg som forsker tre dager sammen med barna ved havet. Jeg valgte å bruke observasjoner, feltnotater, videotranskripsjon og samtalefortellinger fra estetisk aktivitet ved havet. Mitt empiriske materiale består av sju samtalefortellinger, de beskriver narrativ meningsskaping av opplevelser ved havet. Bølger har i min studie to dimensjoner. Den første dimensjonen er at vann kan fungere som en impuls som skaper bevegelse i barnas kropp, på samme måte som bølger i havet, og barn bruker kroppen i sin meningsskaping under utforsking av vann som element. Den andre dimensjonen er bølger som en metafor på samtalefortelling mellom barn og personalet, hvor bølgen kan sees som et bilde på personalets oppmerksomhet til barnet gjennom å lytte til barnets verbale og kroppslige uttrykk og videre gjennom samtalefortelling bidra i barnets meningsskaping. Min forskning viser at barnas nærhet til bølger ved havet skaper smutthull og åpner for flerstemmighet i form av relasjonelle, kroppslige og verbale uttrykk gjennom samskaping. Barn og personalets inntrykk og kroppslige opplevelser fra estetisk aktivitet ved havet, er start på barnas meningsskaping. Å gripe, begripe og berike barnas meningsskaping gjennom samtalefortelling forutsetter nærhet til barnas opplevelser. Ved å være på stranden, ble bølger og hav inkludert i barnas meningsskaping. Å inkludere estetiske aktiviteter, samt kroppslig undring er betydningsfullt for barnas meningsskaping. Mine funn viser hvor viktig de sanselige erfaringene i de estetiske aktivitetene er i barnas meningsskaping. Relasjonelle møter mellom barn og voksne kan fremme eller begrense barnas rom for å utforske
Description
Master i barnehagekunnskap. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen