Hvordan kommer mobbing /l u2rykk i kroppsøvingsfaget se2 fra ungdomsskoleelevers perspek/v?
Abstract
Formål: Formålet med dette studiet var å finne ut hvordan mobbing skjer i kroppsøvingsfaget blant ungdommene i dag.
Bakgrunn: Jeg valgte denne problemstillingen ut ifra mangelen på forskning med elevperspektiv på mobbing i kroppsøvingsfaget, og var nysgjerrig på hvilke resultater dette ville gi meg. Vi ser at det finnes god forskning fra før med mobbing fra lærernes synspunkt og det objektive synet på mobbing (Olweus & Gorseth, 2006), men mangelen på elevstemmen og den primære kilden førte meg til å skrive om dette temaet.
Utvalg: Fire ungdomsskoleelever som ikke er involvert i en aktiv mobbesak, eller har mobbe historie er de som ble valgt ut til å delta i studiet mitt. Utvalget bestod av to jenter og to gutter, hvor kjønnene ble intervjuet separat.
Problemstilling: «Hvordan kommer mobbing til uttrykk i kroppsøvingsfaget sett fra ungdomsskoleelevers perspektiv?»
Metode: Kvalitativ metode ble brukt i dette studiet, med semistrukturert intervju. Tematisk analyse er blitt brukt for å avdekke funn i studiet.
Resultat: I dette studiet ble det avdekket at ungdomsskoleelevenes perspektiv på mobbing i kroppsøvingsfaget skjer ved uttrykk i kroppspress, stille mobbing som blikking, utestenging og ekskludering, samt mulig garderobesituasjoner. Vi ser at det er forskjell mellom teoretiske fag og kroppsøving ved at sistnevnte har mer fallgruver for at mobbing kan ta sted. Kroppsøving i seg selv gjør ikke at mobbing oppstår, men er en bane for at mobbing kan uttrykke seg mer enn i teoretiske fag.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen