Et utvalg ungdomsskoleelevers erfaringer fra friluftsliv og naturferdsel i kroppsøvingsfaget
Abstract
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) viser at friluftsliv skal være en sentral del av kroppsøvingsfagets innhold. Friluftsliv har lang tradisjon i norsk skole, og sammenlignet med tidligere læreplaner har antall kompetansemål som omhandler friluftsliv økt i nyere tid. Forskning på friluftsliv i skolen viser derimot at elever opplever lite innhold av friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Formålet med denne oppgaven er å undersøke et utvalg ungdomsskoleelever sine refleksjoner og erfaringer fra friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Elevenes refleksjoner og erfaringer blir videre sett opp mot læreplanens kompetansemål som omhandler friluftsliv. For å undersøke dette er studiens problemstilling formulert som følger: «Hvilke refleksjoner og erfaringer har et utvalg ungdomsskoleelever omkring friluftsliv i kroppsøving, sett i lys av sentrale kompetansemål i faget?» For å svare på oppgavens problemstilling er det gjennomført kvalitative intervju. Utvalget består av syv elever på tiende trinn, fordelt på to forskjellige skoler i Vestland fylke. Datamaterialet tar utgangspunkt i lydopptak, transkriberte intervju og notater fra intervjuene. Funnene blir videre diskutert i lys av relevant forskning og teori. Resultatene fra studien indikerer at elevene opplever et begrenset friluftslivsinnhold i kroppsøvingsfaget. Til tross for lite undervisning innen friluftsliv viser funnene likevel at elevene har relevante refleksjoner og erfaringer som er i tråd med læreplanens kompetansemål. Det fremstår imidlertid at disse erfaringene i hovedsak tilegnes gjennom andre arenaer enn kroppsøvingsfaget. Selv om samtlige elever har gode refleksjoner rundt friluftsliv, viser studiens resultater at det er vanskelig å sette tydelige rammer for hva som inngår i begrepet
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen