Kroppsøvingslæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen: En kvalitativ studie av et utvalg kroppsøvingslæreres metoder og erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet
Abstract
Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvilke erfaringer og metoder for vurderingspraksis som finnes blant et utvalg kroppsøvingslærere ved norske ungdomsskoler. Fagfornyelsen fra 2020 har medført endringer i kompetansemålene som ligger til grunn for kroppsøvingslærernes undervisning- og vurderingspraksis. Studien ser i den sammenheng på ulike sider av læreres personlige erfaringer og metoder i kroppsøvingsfaget i overgangen til det nye læreplanverket. I prosjektet ble det benyttet kvalitativ forskningsmetode med en hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført individuelle intervjuer med tre erfarne kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet, med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Resultatene ble analysert og inndelt i tema etter tematisk analyse av Braun & Clarke (2006). Resultatene viser både likheter og ulikheter i lærernes erfaringer og metoder for vurderingspraksis. De tre kroppsøvingslærerne har alle erfart en tidligere tradisjon for testresultater som grunnlag for vurdering. Fra en tidligere summativ tradisjon, viser funnene en gradvis utvikling over tid, hvor lærerne i dag vektlegger formativ vurdering i sin praksis. Felles for deres vurderingspraksis er at lærerne benytter tester uten målinger, med elevenes læring i fokus. Det finnes noen ulikheter i hvordan de reflekterer og beskriver egen praksis i forhold til vurdering av innsats, forutsetninger og elevmedvirkning. Resultatene viser at lærerne ser potensial i tett samarbeid innad i profesjonsfellesskapet. Det trekkes frem forskjellige erfaringer, hvor funnene avdekker ulikheter i hvilken grad lærerne anser skolenes profesjonsfaglige arbeid som nyttig for utvikling av egen vurderingskompetanse.
Description
Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen