Kroppsøvingslæreres tilrettelegging for innsats
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3149346Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Innsatsbegrepet har med LK20s inntreden blitt en del av elevers kompetanse i kroppsøvingsfaget. Dette har reist spørsmål rundt hvordan innsatsbegrepet skal tolkes og forstås, samt hvordan det kan påvirke fagets akademiske status. Denne oppgaven søker en forståelse rundt hvordan et utvalg kroppsøvingslærere tolker innsatsbegrepet, samt hvordan de bruker sin forståelse for å tilrettelegge for innsats i sin undervisning. Til dette er det tatt i bruk selvbestemmelsesteori og målorienteringsteori. Med dette som utgangspunkt fremmes følgende problemstilling: «Hvordan anvender et utvalg kroppsøvingslærere sin tolkning av innsatsbegrepet til å tilrettelegge for innsats?» Metode: I oppgaven er det benyttet et kvalitativt forskningsdesign, hvor to kroppsøvingslærere har deltatt i semistrukturerte intervjuer. Videre ble de transkriberte intervjuene analysert gjennom tematisk analyse, hvor resultatene ble delt inn i to hovedtemaer: «Lærernes forståelse av innsats begrepet» og «Lærernes tilrettelegging for innsats». Resultater: Resultatene viser at informantene forstår og anvender denne forståelsen av innsats forskjellig. Informantene legge vekt på at elevene skal utfordre seg selv, og dette forstås både som fysiske og mentale utfordringer. Utfordringer kan også handle om å tørre å gjennomføre aktiviteter, og å oppføre seg. Lærerne anvender blant annet tilbakemeldinger og elevmedvirkning for å tilrettelegge for elevers innsats. Konklusjon: Lærernes forståelse og anvendelse av innsats kan påvirke elevers motivasjon og innsats i faget. Ved å tilrettelegge for elevers autonomi, oppfattet kompetanse og et oppgaveorientert læringsklima, kan kroppsøvingslærere legge til rette for indre motivasjon og et høyere innsatsnivå.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen