«Man skal ikke føle at man gir opp seg selv» En studie av fem unge voksnes fortellinger om krysskulturell oppvekst.
Abstract
I denne masterstudien undersøkes hvilken betydning og påvirkning krysskulturell oppvekst har hatt for fem unge voksne. Ingen oppvekst er lik og erfaringene og opplevelsene er derfor unike. Likhetstrekk kan likevel identifiseres og gi viktig informasjon om oppvekst i krysning av kulturer.
Studiens formål: Med bakgrunn i globalisering vokser flere og flere barn og unge opp i krysning av kulturer. Krysskulturell oppvekst er derfor et høyaktuelt tema. For å belyse ulike sider ved slik oppvekst er det behov for flere fortellinger om hvordan oppveksten påvirker barn og unge. Denne studien bidrar med flere fortellinger.
Problemstilling: Hva forteller unge krysskulturelle om egen oppvekst, og på hvilke måter beskriver de at oppveksten har påvirket dem?
Videre er det lagt vekt på forskningsspørsmål som omhandler tilhørighet, identitetsutvikling og krysskulturelle ferdigheter og ressurser.
Metode: Dette er en kvalitativ studie hvor datamaterialet er innhentet via individuelle narrative intervjuer med fem unge voksne med krysskulturell bakgrunn. I analysen av datamaterialet er det benyttet narrativ tematisk analyse.
Hovedfunn: Analysen av datamaterialet beskriver utfordringsbildet krysskulturelle barn og unge kan oppleve i oppveksten. Manglende følelse av tilhørighet, utenforskap, rasisme, mobbing og krevende identitetsutvikling er temaer som kan være utfordrende for krysskulturelle barn og unge. Disse utfordringene førte med seg erfaringer flere av deltakerne via refleksive prosesser omformulerte til krysskulturelle ferdigheter og ressurser. Noen opplevde det vanskelig fordi de fortsatt står i identitetsutviklingsprosessen, og prøver å finne ut hvem de er.
Konklusjon: Funnene indikerer at det kan være utfordrende å vokse opp i krysning av kulturer. Likevel kan erfaringene bidra til å utvikle ferdigheter som krysskulturelle kan benytte seg av. Studien bidrar til en økt forståelse av hvordan det oppleves å vokse opp krysskulturelt og hvilke identitetsprosesser de gjennomgår. Det kommer også frem hvor viktig det er at hjelpeapparatet oppmuntrer til refleksive prosesser slik at barn og unge får identifisert sine krysskulturelle ferdigheter og ressurser.
Description
Master i samhandling og folkehelse Fakultet for helse- og sosialvitenskap