Psykisk Helse i Kroppsøvingsfaget – Folkehelse og Livsmestring fra et Lærerperspektiv
Abstract
Høsten 2020 ble Læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) introdusert som et nytt og oppdatert
læreplanverk for opplæringen i norsk grunnskole. En sentral del av fornyelsen var innføringen
av de tre tverrfaglige temaene «folkehelse og livsmestring», «demokrati og medborgerskap»
og «bærekraftig utvikling». Denne oppgaven retter søkelyset mot temaområdet folkehelse og
livsmestring, med mål om å utforske lærerens rolle i folkehelsearbeidet. Med utgangspunkt i
et kvalitativt forskningsdesign vil følgende problemsti lling bli undersøkt:
Hvilke erfaringer har kroppsøvingslærere på mellomtrinnet med folkehelse og livsmestring,
og hvordan oppfatter de at temaet kan påvirke elevers psykiske helse i faget?
Problemstillingen forankres i det fortolkende paradigme, knyttet til en fenomenologisk
hermeneutisk filosofisk tilnærming. Syv individuelle dybdeintervju, formet som
semistrukturerte intervju, ble gjennomført og anvendt som metode for innsamlingen av
datam aterialet. Materialet ble transkribert og analysert tematisk med bakgrunn i Malteruds
(2017) beskrivelse av systematisk tekstkondensering
Funnene i studien indikerte at kroppsøvingslærerne var positive til innføringen av folkehelse
og livsmestring på læreplanen, og snakket varmt om læringspotensialet temaet kunne ha
faglig, psykisk og sosialt for elevene. Også for lærerne hadde temaet bidra tt med en
bevisstgjøring av arbeidsoppgaver og ansvarsområder som f ulgte med yrkesutøvelsen i møte
med folkehelsearbeidet. Imidlertid viste funnene en rekke utfordringer lærerne har møtt i
integreringsprosessen, som har påvirket hvor langt skolene har komme t i arbeidet med LK20,
samt i hvor stor grad temaet aktivt har blitt ivaretatt i kroppsøving. I hovedsak ble manglende
støtte fra skoleledelsen, tidsaspektet og behovet for mer kunnskap om temaet løftet frem som
motstandsfaktorer i arbeidet. Flere anerkjen te også nødvendigheten for mer kompetanse om
psykisk helse i profesjonen, og etterlyste også flere tilgjengelige fagpersoner som kan støtte
læreren i arbeidet med elevers psykiske helse i skolen.
Description
Samhandling og Folkehelse Fakultet for Helse- og sosialvitenskap