Hvilke erfaringer har jordmorstudenter i Danmark med å fremme normale prosesser i fødsel – når de er i praksis? En kvalitativ studie
Abstract
Hensikt: Fra tidligere studier har vi kunnskap om hvordan jordmødre til daglig jobber for å fremme og ivareta normalitet i fødsel. Økende bruk av farmakologiske intervensjoner i fødselsprosessen skaper en bekymring for at ivaretakelse og fremming av normalitet i fødselsforløpet kan bli mer utfordrende. Derfor ønsket vi å studere danske jordmorstudenters erfaringer med å fremme normale prosesser i fødsel når de er i praksis.
Problemstililng: Hvilke erfaringer har jordmorstudenter i Danmark med å fremme normale prosesser i fødsel?
Metode: Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju. Det var 4-5 deltagere i hver fokusgruppe. Data ble analysert med systematiske tekstkondensering utarbeidet av Malterud.
Resultater: Studien viser at jordmorstudenter får et bevisst forhold til både farmakologiske og non-farmakologiske tiltak gjennom studietiden. Fødekvinnens forforståelse har betydning for jordmorstudenters tilnærming til å støtte de normale prosessene i fødselsforløpet. Funnene i studien viser at jordmødrenes ideologi, introdusert for studenter i praksis, spiller en nøkkelrolle i utviklingen av deres faglige identitet, og de opplever det som komplekst å fremme normalitet når begrepet ikke er tydelig definert.
Konklusjon: Grunnlaget for hvordan fremtidige jordmødre fremmer normalitet i fødselen, og hvordan de håndterer famakologiske intervensjoner, påvirkes av miljøet rundt dem og menneskene de samhandler med. Våre funn understreker betydningen av at jordmødre som veiledere i klinisk praksis er bevisste sin rolle og innflytelse på studentene, og hvordan deres bidrag former fremtidige jordmødres faglige identitet og tilnærming til fødselsomsorgen. Det er både likheter og ulikheter mellom Danmark og Norge, og våre resultater må derfor tolkes med forsiktighet i forhold til norsk setting
Description
Master i jordmorfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen