Lokal iverksetting av nytt læreplanverk i montessoriskoler og offentlige skoler – en komparativ casestudie
Abstract
Temaet for denne studien er skolelederes iverksetting av nytt læreplanverk, som ble tatt i bruk høsten 2020, i offentlig skole og i montessoriskolen. Skoleledere har ansvar for å implementere den nye læreplanen og sikre at den blir fulgt. Studien undersøker hvordan skoleledere forstår og håndterer læreplanen i lokal kontekst og sammenligner erfaringer fra offentlige skoler og montessoriskoler.
Studien tar sikte på å øke forståelsen for skolelederes erfaringer knyttet til implementeringen av nytt læreplanverk, og hvordan arbeidet har påvirket lokale forhold og pedagogiske prinsipper. Den sammenligner implementeringsprosessen i offentlige skoler og montessoriskoler, med fokus på Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og Læreplan for Montessoriskolen (LMF). Læreplanene gir rom for skolene å utvikle og konkretisere dem, men skolelederne må tolke og oversette myndighetenes visjoner til praksis. Formålet med studien er å utforske hvordan skolelederne forstår og håndterer læreplanene i praksis, samt deres personlige opplevelser og vurderinger av prosessen og resultatene. Studien er eksplorerende ettersom det er lite eller ingen forskning på montessoriskoler i Norge.
Skoleledere står overfor ulike utfordringer med implementeringen av den nye læreplanen. Studien avdekker ulikhetene i tilnærmingen mellom offentlige skoleledere og montessoriskoleledere i denne prosessen. Mens montessoriskoleledere prioriterer og opplever læreplanen som klar og veiledende, står offentlige skoleledere overfor utfordringer knyttet til uklare retningslinjer og manglende systematikk. Felles refleksjon og diskusjon om læreplanens begreper og verdier anses som avgjørende, men offentlige skoler har i varierende grad arbeidet seg frem til en felles forståelse. Montessoriskolene har en lettere implementering på grunn av sin pedagogiske filosofi, tydelige læreplan og de opplever felles praksis som resultat av implementeringen. Offentlige skoler opplever mer eksperimentell implementering, med høy lokal variasjon og begrenset systematikk. Samarbeidet med aktører involvert i implementeringsprosessen varierer mellom skoletypene, og montessoriskolene har en mer positiv opplevelse. Skoleledernes investering i implementeringsarbeidet og tydeligheten i læreplanens mål og virkemidler ser ut til å påvirke resultatet av implementeringen.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing
Fakultet for teknologi, miljø og samfunn
Handelshøgskulen HVL