«This is not school, this is heaven» En kvalitativ studie om lederskap i en ad hoc-skole for krigsflyktninger
Abstract
Temaet for prosjektet er ledelse i et spesifikt skoletilbud som ble opprettet ad hoc for å kunne tilby skolegang til flyktninger fordrevet fra Ukraina etter Russlands storskala invasjon 24. februar 2022. I studien undersøkes utøvelse av ledelse i skoletilbudet i tiden fra opprettelsen i mars 2022 og frem til november 2023. Prosjektets formål er å få en dypere innsikt i ledelse som fenomen ved å identifisere ledelseshandlinger i de ulike fasene av den spesifikke krisesituasjonen.
Jeg har valgt å bruke en teoretisk ramme som integrerer momenter fra kriseledelse, midlertidige organisasjoner og ledelse gjennom administrasjon, kultur- og relasjonsbygging. Dette danner en ramme som gir et helhetlig perspektiv på utøvelse av ledelse i krisesituasjonen. Studien har en kvalitativ design og jeg har utført dybdeintervjuer med tre skoleledere og fire lærere som har vært ansatt i ad hoc- skoletilbudet fra opprettelsen.
Funn viser at ledelse i ad hoc-skolen utøves på ulike måter gjennom organisasjonens livsløpsfaser. I oppstartsfasen er ledelsen preget av en operativ tilnærming med fokus på raske beslutninger og koordinering. Samtidig formidler skolelederne en klar visjon for skoletilbudet og gir lærerne betydelig myndighet, noe som fremmer selvledelse og autonomi. Skolelederne stoler på lærernes faglige skjønn og gir rom for initiativ, samtidig som de arbeider aktivt med kulturbygging basert på verdiene tillit, omsorg og trygghet. Skolelederne utøver deltakende ledelse ved å delta i arbeidsoppgaver og fungere som instruktører og faglige rådgivere. De etablerer tydelige forventninger til lærernes arbeid, og selv om organisasjonsstrukturen er flat og ubyråkratisk, fremstår lederne som profesjonelle autoriteter.
Studien viser at ledelsen balanserer mellom transaksjons- og transformasjonsledelse, med sterk vekt på kulturbygging og relasjonsstøtte. Ledelsen er både operativ og visjonær, delegert og ubyråkratisk, samt autentisk, noe som er essensielt for å håndtere de utfordrende og uforutsette omstendighetene.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing
Fakultet for teknologi, miljø- og samfunnsvitskap
Handelshøgskulen HVL