Åpenhetslov: Samfunnsansvar fra normativ til regulativ orden
Abstract
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Loven pålegger omtrent 9000 virksomheter å
gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å fremme menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold, både internt i egen virksomhet og eksternt i leverandørkjeder. Videre krever
loven at allmenheten kan kreve informasjon fra virksomheter om hvordan de håndterer
eventuell negativ påvirkning. Som en del av lovens krav må virksomhetene offentliggjøre en
redegjørelse på sine nettsider en gang i året. Til nå har bedriftene offentliggjort en redegjørelse,
og er i henhold til loven forpliktet til å publisere den påfølgende innen 30. juni 2024.
Hensikten med denne studien er å gi et innblikk i hvilken effekt åpenhetsloven har som en
regulativ lov i praksis. Som forskningsmetode har vi benyttet både kvalitativ og kvantitativ
metode. Vi har intervjuet en offentlig tilsynsmyndighet, to ideelle organisasjoner, en
nettverksbedrift og fire virksomheter fra oppdrettsbransjen. Videre supplerte vi data til studien
gjennom informasjonskrav som ble besvart av 5 virksomheter fra oppdrettsbransjen.
Våre funn viser at åpenhetsloven er en “kvasi-lov” som plasseres midt mellom normativ og
regulativ orden. Åpenhetsloven er vedtatt som regulering, men så langt har den karakter av
oppfordring og gode intensjoner. Dette skyldes manglende sanksjonering som kreves for at den
skal være regulativ.
Vi har tatt loven i bruk og fant at blant oppdrettsvirksomheter er det dårlig etterlevelse av
åpenhetsloven. Dette skyldes ressursmangel da flere oppdrettsvirksomheter regnes som småog
mellomstore virksomheter. Derimot viser våre funn at virksomhetene tar bærekraft og deres
samfunnsansvar på alvor.
Description
Ledelse og innovasjon
Handelshøgskulen HVL