Teknostress – IT sin mørke side
Abstract
Introduksjonen av IT har ikke bare medført positive sider, det har også ført til mer stress og lavere jobbtilfredshet. Samtidig har IT gjort det enklere for arbeidstakere å jobbe fra hvor som helst og når som helst. Dette har videre bidratt til at skillet mellom arbeid og fritid har blitt uklart, noe som har medført at enkelte arbeidstakere føler seg pålogget konstant. I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan bankbransjen forstår, opplever og håndterer teknostress.
For å besvare problemstillingen har vi benyttet en kvalitativ metode, og gjennomført dybdeintervjuer i tre ulike banker. Funnene fra dybdeintervjuene har blitt presentert og diskutert mot relevant teori, som innebærer dimensjoner av teknostress, mestringsstrategier, individuelle forskjeller, organisasjonsendring, organisasjonslæring, ledelsesteori og tiltak som kan bidra til å forebygge teknostress.
Vi konkluderer med at de tre bankene har en forståelse av hva fenomenet teknostress er, selv om de fleste ikke hadde kjennskap til begrepet teknostress fra tidligere. I tillegg fant vi at ledere og ansatte i de tre bankene opplever teknostress i varierende grad, samt at bankene til en viss grad håndterer teknostress. Vi har sett at teknostress er et sammensatt begrep, og et komplekst fenomen, hvor sammensetningen av ulike tiltak som har som formål å dempe teknostress, kan ha motvirkende effekt. I tillegg kan enkelte tiltak alene virke mot sin hensikt og øke teknostress hos ledere og ansatte. Videre fant vi at enkelte tiltak kan ha behov for støtte fra andre tiltak for å oppnå optimal effekt, samt at andre forhold kan legge grenser for enkelte tiltak. Vi har i tillegg foreslått at bankene bør implementere en helhetlig strategi for å håndtere teknostress.
Description
Master of Science in Business – Management and Innovation Fakultet for teknologi, miljø- og samfunnsvitenskap