Effekten av Active Learning Norwegian Preschool(er)s (ACTNOW)-intervensjonen på barnehagebarns eksekutive funksjoner: en klynge-randomisert kontrollert studie
Abstract
Bakgrunn: Tidligere studier har indikert at fysisk aktivitet kan være fordelaktig for kognisjon og læring hos barnehagebarn. Få studier med høy kvalitet har derimot undersøkt effekten av intervensjoner med regelmessig fysisk aktivitet, som en integrert del av barnehagehverdagen, på eksekutive funksjoner.
Hensikt: Formålet med denne studien var å undersøke effekten av en 18 måneders intervensjon med kompetanseutvikling knyttet til fysisk aktivitet for barnehageansatte, på eksekutive funksjoner hos barnehagebarn.
Metode: Denne oppgaven er en del av studien Active Learning Norwegian Preschool(er)s (ACTNOW), en klynge-randomisert kontrollert studie som inkluderte 1265 barn i alderen 3-5 år, fra 46 barnehager i Sunnfjord og Sogn i Norge. Intervensjonen bestod av faglig utvikling for barnehageansatte som skulle integrere fysisk aktivitet i barnehagehverdagen, og inkluderte fire komponenter for å fremme barnas fysiske aktivitet, helse og utvikling. Kontrollgruppen skulle følge ordinær barnehagepraksis. Datainnsamlingen ble gjennomført før og etter intervensjonen, og inneholdt målinger av eksekutive funksjoner og fysisk aktivitetsnivå (med akselerometer).
Resultat: Analysene viste ingen signifikant effekt av ACTNOW-intervensjonen på verken eksekutive funksjoner eller fysisk aktivitetsnivå.
Konklusjon: En 18 måneders intervensjon med fokus på faglig utvikling og fysisk aktivitet i barnehagen påvirket ikke eksekutive funksjoner eller fysisk aktivitet hos barnehagebarn. Det er behov for mer forskning i barnehager som undersøker forholdet mellom fysisk aktivitet og eksekutive funksjoner.
Description
Master i idrettsvitenskap (MIDR506)
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthold og naturfag
2023