En analyse av matematikklæreverket Campus Matte 6, med fokus på virkelighetsnære oppgaver
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082613Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en analyse av matematikkoppgaver som tilhører kapittel 4 Brøk og prosent i læreverket, Campus Matte 6. Dette læreverket er digitalt, og ment for elever på 6. trinn. Studien dreier seg om virkelighetsnær matematikk, og forskningsspørsmålet er:
I hvilken grad samsvarer matematikkoppgaver i Campus Matte 6 med situasjoner i den virkelige verden utenfor skolen, for elever på 6. trinn?
For å undersøke dette, er matematikkoppgaver analysert med utgangspunkt i Palms (2006) rammeverk som jeg har tilpasset til mitt forskningsspørsmål og datamateriale. Dette rammeverket har til hensikt å vise samsvaret mellom matematikkoppgaver og oppgavesituasjoner i den virkelige verden utenfor skolen. Ved bruk av rammeverket er matematikkoppgaver blitt dekomponert til mindre deler (aspekter), hvor hver del er analysert og vurdert etter hvilken grad de samsvarer med aspekter ved en tilsvarende virkelig situasjon. Rammeverket består av ti aspekter, og disse er; hendelse, hverdagsrelevans, spørsmål, eksistens av informasjon/data, realisme i informasjon/data, språk, løsningsstrategi, løsningskrav, kontekst og hensikt. I hvert aspekt (unntak hensikt) er matematikkoppgavene vurdert etter kategoriene: «samsvarer i rimelig grad», «samsvarer i noe grad/av og til», og «samsvarer i ingen grad». Hvor godt en matematikkoppgave samsvarer med aspektene viser ifølge Palm (2006) hvor virkelighetsnær matematikkoppgaven er.
Til sammen er 66 matematikkoppgaver analysert. Funnene viser at flere matematikkoppgaver samsvarer i rimelig grad med flere aspektet, men kun to oppgaver samsvarer i rimelig grad med alle ti aspektene. De matematikkoppgavene som ikke samsvarer i rimelig grad med alle aspektene inneholder deler som svekker den virkelighetsnære forbindelsen oppgavene kan ha til situasjoner utenfor skolen, for elever på 6 trinn. Aspektet som skiller seg mest ut er kontekst, da det er dette aspektet flertallet av matematikkoppgavene samsvarer i ingen grad med. I disse matematikkoppgavene er det mangel på bakgrunnsinformasjon i oppgaveteksten som er nødvendig for å forstå nærheten til virkelige situasjoner. Kjøpssituasjon er den vanligste hendelsen i matematikkoppgavene, mens aktiviteter som dreier seg om spill på digital enhet, som er en vanlig aktivitet på mellomtrinnet, bare er i én oppgave.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap med fordyping i matematikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI