Lærer- og kunstnerperspektiv på DKSkonserter i skolen
Master thesis
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [258]
Abstract
Min masteroppgave tar utgangspunkt i én bestemt konsert fra Den kulturelle skolesekken. Oppgaven setter søkelys på voksne som er til stede under konserten, det vil si lærerne som ser konserten sammen med elever og kunstnerne som er de musikalskutøvende. Studien har en kvalitativ tilnærming og oppgavens empiri er hentet fra intervju med seks deltakere, tre lærere og tre kunstnere. Studiens formål er å undersøke de voksnes opplevelser av profesjonelt samarbeid om elevers konsertopplevelser under en DKS-produksjon. Studien betrakter også om det er noen form for relasjon mellom de aktuelle voksne, samt deres forventninger til kunstbesøket og forestillingen. Masteroppgavens funn viser at verken lærere eller kunstnere opplever at de har noe samarbeid med den andre yrkesgruppen, og deres relasjon var i liten grad etablert. Det kom også frem at de hadde ulike syn på et eventuelt profesjonelt samarbeid, hvor kunstnerne argumenterte for at det ikke var nødvendig. Lærerne på sin side var mer positive til dette, men viste også en skepsis da arbeidshverdagen i utgangspunktet er svært travel. Masteroppgaven belyser at selv om det tidligere er rettet kritikk mot lærere og kunstnere sitt ikke-eksisterende eller ikke-fungerende samarbeid, så har det fortsatt ikke skjedd endring.
Description
Master i musikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for kunstfag