Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWittussen, Cornelia Støle
dc.date.accessioned2022-08-08T07:46:39Z
dc.date.available2022-08-08T07:46:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010518
dc.descriptionMaster i musikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for kunstfagen_US
dc.description.abstractFormålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige prestasjoner, hvor gutter gjør det faglig svakere enn jenter. Dette taler for nødvendigheten av at tiltak må iverksettes for å skape like muligheter for jenter og gutter (NOU 2019: 3; Krumsvik 2019a). Min motivasjon har vært å få taket på guttenes egne beskrivelser av deres skoleopplevelse. Med det har utgangspunktet for studien vært følgende problemstilling: Hvordan beskriver et utvalg gutter sitt forhold til musikk og opplevelser med musikkaktiviteter i skolen? Studien er teoretisk forankret i en hermeneutisk vitenskapstradisjon, med videre teori fra både internasjonale og nasjonale studier. Det teoretiske rammeverket består av Deci og Ryans Selvbestemmelsesteori, Banduras teori om mestringsforventning, DeNoras (2000) og Even Ruuds (2013) betraktninger knyttet til musikk og identitet, og mulighetene som ligger i musikken. I tillegg Øivind Varkøys (2015) perspektiver på den musikalske erfaringens egenverdi. Gjennom kvalitative forskningsintervju har seks 10. klassegutter satt ord på hva musikk betyr for dem, mestringsopplevelser de har hatt i musikkfaget, samt hvilken betydning praktisk arbeid har for dem i skolen. Resultatene taler for at musikk er en naturlig del av guttenes hverdag; de bruker musikk som et middel til å endre eller forsterke emosjonelle tilstander, musikklyttingens fluktmulighet fra hverdagens krav og forventinger, samt at musikk kan være med på å avgrense og konstituere identiteten. Studien viser en rekke elementer som påvirker guttenes motivasjon i musikkfaget; opplevelsen av frihet i faget, synet på instrumentferdigheter som statusfrembringende, verdien av å skape noe sammen og jobbe praktisk. I tillegg kan alle informantene fortelle om mestringsopplevelser. Avslutningsvis i oppgaven diskuterer jeg hvordan musikkfaget kan motivere gutter for skolen sett i lys av deres interesser og predisposisjoner. Funnene taler for at gutter kan nyte godt av musikkfagets konkrete og praktiske arbeidsoppgaver, og muligheten for å gjøre noe som er gøy. Helt til slutt belyser jeg verdien av å inkludere formålsløse aktiviteter i skolen som bringer glede og engasjement, slik som den musikalske erfaringens egenverdi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolenen_US
dc.title.alternative“I want it to be Friday so that I can have music” – A study of boys' relationships with music and experiences with music activities in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal