Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeltzien, Ingeborg Aksdal
dc.date.accessioned2022-08-05T07:29:53Z
dc.date.available2022-08-05T07:29:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010239
dc.descriptionMaster i norsk GLU 5-10 (MGUNO550) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangpunkt i en todelt problemstilling som undersøker ulike kulturmøter mellom majoritets- og minoritetskulturen og identitetsutviklingen i ungdomsromanen Lappjævel! (2020). Romanen er en historisk roman som foregår i etterkrigstidens Norge rundt 1950. Masteroppgaven tar til slutt et blikk på hvilket didaktisk potensial romanen har. Fokuset i denne oppgaven ligger på kulturmøtene i romanen, og hvordan maktforholdene mellom majoritets- og minoritetskulturen påvirker identitetsutviklingen til hovedkarakteren i romanen. Teoridelen baserer seg derfor på teori fra det postkoloniale forskningsfeltet, fordi kulturmøtene er knyttet til undertrykking av minoritetskulturen. Edward Saids sin bok Orientalismen fra 1978 er et sentralt verk i fremstillingen av de postkoloniale teoriene og danner utgangspunktet for innholdet i teoridelen. Frantz Fanon og Homi K. Bhabha tilfører også viktig innhold for å forstå ulike måter å se kultur og identitet på. For å sette oppgaven inn i en historisk kontekst, har jeg tatt for meg fornorskingspolitikkens utvikling i Norge gjennom over 100 år. Teori som belyser identitetsutvikling i litteraturen, er brukt både for å vise til hovedkarakterens utvikling i romanen, men også for å belyse hvordan elever kan oppleve identifikasjon ved diskutere romanen gjennom dialog. Olga Dysthe sine studier om dialogisk pedagogikk er brukt som utgangpunkt for å peke på romanens didaktiske potensial. Gjennom litterær analyse ser jeg etter elementer i teksten som viser maktforholdene mellom den norske og samiske kulturen. Funnene viser at hovedkarakteren i romanen gjennomgår en identitetsutvikling som en konsekvens av majoritetskulturens holdninger til minoritetskulturen, og er sentralt for fremstillingen. I analysen viser hvordan hovedkarakteren Sammol går fra å være reinsame uten kontakt med den norske kulturen til å bli fremmedgjort i begge kulturene som følge av assimileringspolitikken i Norge i mellom- og tidlig etterkrigstid. Både skolesystemet og faren avviser Sammol fordi han bryter med forventingene kulturene har til gutten. Han står igjen med en uviss fremtid. Oppgaven skriver seg inn i en tid hvor læreplanverket er endret. Høsten 2020 trådde Fagfornyesen i kraft med nye læreplaner som sammenlignet med Kunnskapsløftet (LK06) krever fornyelse i undervisningen om urfolk. Den didaktiske delen av oppgaven viser eksempler på hvordan temaene i Lappjævel! kan brukes gjennom dialog i undervisning. Slik at elever kan få et utvidet perspektiv, både ovenfor seg selv og andre kulturer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleØverst på podiet med hele meg. En litterær analyse av Lappjævel! i lys av postkoloniale teorieren_US
dc.title.alternativeAt the top of the podium with all that I am. A literary analysis of Lappjævel! in the light of postcolonial theoriesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal