Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Harald Kvåle
dc.date.accessioned2022-06-27T09:24:52Z
dc.date.available2022-06-27T09:24:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001036
dc.descriptionMaster i IKT i læring, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen undersøker hvordan videoproduksjon kan benyttes som del av kroppsøvingsundervisningen for å fremme elevenes trivsel og motivasjon i faget. Kroppsøvingsfaget har blant annet som oppgave å sørge for livslang bevegelsesglede og å bidra til en fysisk aktiv livsstil, samtidig er bruken av digitale verktøy økende i samfunnet generelt og i skolen. Masteroppgaven har i lys av dette følgende problemstilling: Hvordan kan bruk av elevproduserte instruksjonsvideoer påvirke elevenes trivsel og motivasjon i kroppsøvingsfaget? Problemstillingen blir belyst gjennom to forskningsspørsmål: (1) Hvordan trives elevene i kroppsøvingsfaget og hvordan kan bruk av videoproduksjon påvirke dette? (2) Hva motiverer elevene til kroppsøvingsfaget og hvordan påvirker videoproduksjon dette? For datainnsamlingen ble en kvalitativ tilnærming valgt. Datamaterialet består av transkripsjoner av seks elevintervjuer og et lærerintervju. Elevene som ble valgt ut som informanter, deltok først i et undervisningsopplegg med elevproduserte videoer som metode. Elevene lagde egne instruksjonsvideoer der de forklarte og viste en idretts- eller bevegelsesaktivitet. Videre ble elevenes og lærerens opplevelse av dette opplegget undersøkt gjennom intervjuene og analysen av disse. Hovedfunnene i studien støtter opp om tidligere forskning både med tanke på hvilke elever som trives i kroppsøvingsfaget, og med tanke på at faktorer som variasjon, mestringsfølelse og elevmedvirkning er viktige når det gjelder elevenes motivasjon for faget. Denne studien viser at bruk av elevproduserte instruksjonsvideoer kan bidra til å fremme disse faktorene. Studien peker likevel på at bruk av elevproduserte instruksjonsvideoer som metode kan påvirke graden av fysisk aktivitet i kroppsøvingstimene negativt. I hovedsak tyder studien på at elevproduserte instruksjonsvideoer kan være en gunstig arena for samarbeid, refleksjon og medvirkning, og dermed bidra til å fremme kroppsøvingsfaget som dannings- og læringsfag slik læreplanen for kroppsøvingsfaget legger opp til. Videre forskning bør søke å svare på hvordan kroppsøvingsfaget kan løftes som dannings- og læringsfag samtidig som den fysiske aktiviteten i faget ivaretas, og hvordan digitale verktøy kan bidra i denne prosessen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVideoproduksjon i kroppsøving - trivsel og motivasjonen_US
dc.title.alternativeVideo production in physical education - enjoyment and motivationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal