Show simple item record

dc.contributor.authorFaye, Reidun
dc.date.accessioned2022-04-05T11:36:54Z
dc.date.available2022-04-05T11:36:54Z
dc.date.created2022-01-31T11:24:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationFaye, R. (2021). Rom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommet. I R. Faye, E. M. Lindhardt, B. Ravneberg & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer? (s. 179-199). Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788215041278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2989931
dc.description.abstractRasisme oppleves som et ubehagelig tema å snakke om. I kapittelet pekes det på pedagogiske fordeler ved å gi rom for ubehag i møte med rasisme. Ved å gi minoritets- og majoritetsstudenter like mye rom for å dele oppfatninger av rasisme, også de som er ubehagelige, kan man gi økt forståelse for rasisme og gode verktøy for å håndtere situasjoner knyttet til rasisme. Det tas utgangspunkt i erfaringer fra undervisning ved en norsk lærerutdanning, der virtual reality ble anvendt som didaktisk metode.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectrasismeen_US
dc.subjectubehagets pedagogikken_US
dc.subjectnormkritisk pedagogikken_US
dc.subjectVirtual Realityen_US
dc.subjectVR-didaktikken_US
dc.titleRom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommeten_US
dc.typeChapteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 The Authoren_US
dc.source.pagenumber179-199en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215041261-2021-08
dc.identifier.cristin1994426
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 273071en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal