Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 219-238 av 262
-
Teater i lukkede rom -en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel
(Master thesis, 2021)Teater i lukkede rom - en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel. Studien tar for seg et praksisbasert forskningsprosjekt i fengsel, der fasilitators rolle i devisingprosesser undersøkes. Arbeidet ... -
Teater som brobygger
(Master thesis, 2023)Studiet tar sikte på å undersøke hvordan teater og drama kan bidra til å skape et inkluderende miljø for ungdommer med forskjellig kulturell bakgrunn. Spesielt er fokus rettet mot hvordan dramaaktiviteter kan fungere som ... -
Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen diskuterer 8 anmeldelser av Det Norske Teatrets produksjon Edda i 2017. Artikkelen er utviklet kollektivt, på grunnlag av en felles interesse for myter og fortellinger, forankret i forskergruppen «Mytologi, ... -
Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. ... -
The message: Vokalformidling som sangundervisning
(Bachelor thesis, 2019) -
"The Music is not in the piano" : En undersøkelse av hvordan lærere reflekterer over egne erfaringer fra undervisning med 3d printer i faget formgivning, kunst og håndverk
(Master thesis, 2016-08-12)Ny teknologi og utvikling i samfunnet kan lede til forandringer og utfordringer for fag. Tidligere forskning viser at 3d-printer anses som en teknologi som vil få innvirkning på skoler verden rundt i løpet av få år. Å ta ... -
The recipe of laughter – how comic elements function in a TIE production?
(Master thesis, 2017)This study intends to explore the function of comic elements in Theatre in Education. TIE is a kind of interactive theatre that offers chance to explore values and create meaning through dramatic through the dramatic form. ... -
Third space moments: Exploring a university-school partnership through collaborative action research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article explores multi-stakeholder practices of negotiating and delivering a partnership model, including pre-service teachers. The authors discuss how third spaces can be jointly created in teacher education partnerships ... -
Tilbakeblikk framover
(Master thesis, 2017)Forskingspørsmåla som vert handsama i denne masteroppgåva har sett nærare på korleis ein kan utvikle undervisningspraksis med fokus på idéutvikling. Undersøkinga er gjort i samband med undervisning av lærlingar, ved kjole ... -
Tilhører – En prototype på fremtidens omsluttende radio
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Tilpasset opplæring som en del av musikklærerens profesjonsforståelse • Fem musikklæreres betraktninger om begrepet tilpasset opplæring i musikkfaget
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se på hvordan den tilpassede opplæringen foreligger i musikkundervisningen ut fra hvordan den profesjonelle musikklæreren snakker om dette i forbindelse med musikkfaget. Profesjonsteori ligger ... -
Towards a professionalization of pedagogical improvisation in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Towards a rationale for science-art integration as a transdisciplinary signature pedagogy
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The main aim of this paper is to address the increasing need for science-art integration across all levels of education globally. Specifically, the need to identify a signature pedagogy for the Global Science Opera (GSO) ... -
Towards transdisciplinarity in global integrated science-arts practices in education? A Janus approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Recent years have witnessed significant growth of interest in science-art integration in schools as an approach to creative teaching and learning. This conceptual turn in education implies profound institutional and ... -
Trom som du er! En studie av trommesirkelen som fenomen
(Master thesis, 2018)I den åpne trommesirkel, også kjent som Community Drum Circle, er det etter sigende umulig å spille feil. En kan spørre seg om dette i det hele tatt er mulig, og hvis så er tilfelle, hvordan det kan tenkes å henge sammen. ... -
Trommeundervisning i HD: utvikling av videolæringsressurser gjennom aksjonsforskning
(Master thesis, 2023)I dette aksjonsforskningsstudiet har jeg tatt for meg skapelsen av to videoressurser på trommer som har som mål å legge til rette for læring i et forsøk på å svare på spørsmålet: Hvordan kan instrumentalundervisningsvideoer ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid: Læreres opplevelse og erfaring av et tverrfaglig samarbeid mellom Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere som underviser i fagene Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag sammen planlegger, gjennomfører og evaluerer et tverrfaglig prosjekt sammen med elever i på barneskolen, 5. ... -
Ufaglærte musikklærere i praksis: En kvalitativ studie av hvordan ufaglærte musikklærere arbeider med musikkundervisning og musikkaktiviteter på en grunnskole
(Master thesis, 2020)I denne studien gjøres det undersøkelser av ufaglærte musikklærere sin praksis i en grunnskole. Målet er ikke å fortelle hvordan musikkundervisningen bør være og hva den bør inneholde, men å belyse muligheten om å ta ... -
Underliggjøring av ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2021) -
Undervisingspraksis i musikkfaget: Ein enkeltcasestudie av ein musikklærars oppfatningar og undervisingspraksis i musikkfaget
(Master thesis, 2023)Styringsdokument og retningslinjer stiller krav til musikkfaget og presentera kva verdiar og kvalitetar som skal liggje til grunn for musikkundervisinga, men det er lite som tilseier korleis musikklærarens subjektivitet ...