Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 135-154 av 263
-
Langt fra Perfekt: Et undervisningsdesign i utvidet tegning
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan jeg kan utvikle et undervisningsdesign gjennom praktiske estetiske læreprosesser i utvidet tegning. Studien hadde som hensikt at gjennom tegning så skulle informantene ... -
Laptop as a musical instrument: A case study of teachers’ practices, perceptions and legitimation
(Master thesis, 2021)During the past decade, the laptop has been offered at an increasing number of Norwegian upper secondary schools. It is without a doubt the instrument with the fewest similarities to the remaining instruments, which offers ... -
Låtskriving: En sammenligningsstudie av musikeres låtskrivingsprosess og musikkpedagogers undervisning i emnet
(Master thesis, 2016-08-09)Dette er en sammenligningsstudie av musikeres låtskrivingsprosess og musikkpedagogers undervisning i emnet. I denne studien utdyper jeg tre profesjonelle musikeres låtskrivingsprosess og to musikkpedagogers undervisning i ... -
Learning about materiality through tinkering with Micro:bits
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper discusses two pilot projects in Art and design education at the teacher training at Western Norway University of Applied Sciences. In the second round of drafts for the new curriculum of Art and design digital ... -
Learning patterns and risks in distance learning during the COVID-19 lockdown – the pupils’ perspective in drama pedagogy-based focus groups
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, primary school pupils have been surveyed using the methodology of drama pedagogy, focusing on two research questions: what the risks of online activities are and how children cope with these, and what the ... -
Leseundervisning på elevers andrespråk: En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer og opplevelser med å undervise andrespråkselever i lesing i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette kvalitative forskningsprosjektet omhandler andrespråksundervisning, og tre læreres erfaringer og opplevelser med fenomenet Leseundervisning på elevers andrespråk, som også er tittelen på prosjektet. Fordi vi er blitt ... -
Lettere sagt enn gjort! En diskursanalyse av fem skolelederes utsagn om musikkfaget i grunnskolen.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om vektleggingen av musikkfaget i grunnskolen, fra skoleleders perspektiv. Målet med studien har vært å finne noen av årsakene til at musikkfaget er veldig forskjellig fra skole til skole, og ... -
Local Weather Events: Stories of Pedagogical Practice as Possible Cultures of Exploration
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Abstract Purpose: This article aims todescribe and discuss what local weather landscapes mean to children and how weather implies exploring bodily sensations and capabilities. It does so by following the work of a community ... -
Lokalt Samspill. En casestudie av lokale musikkpedagogiske samarbeidsprosjekt mellom skole, kulturliv og kommersielle aktører
(Master thesis, 2016-05-18)Abstract This master thesis focuses on music education collaborations that include schools, the cultural scene and commercial agents. The aim of the study is to examine how such collaborations may be important for music ... -
Lyden i mellomrommet
(Master thesis, 2016-08-09)This text is critically reflecting on different aspects of the artistic research project “The sound in-between”. The interactive vocal installation could be experienced by the public 14-17 January 2016 in the mediaevel ... -
Lærer- og kunstnerperspektiv på DKSkonserter i skolen
(Master thesis, 2022)Min masteroppgave tar utgangspunkt i én bestemt konsert fra Den kulturelle skolesekken. Oppgaven setter søkelys på voksne som er til stede under konserten, det vil si lærerne som ser konserten sammen med elever og kunstnerne ... -
Lærerens rolle i en polarisert tid
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven ser vi på hvordan bærekraftsbegrepet opptrer i læreplanene fra M74 og frem til den kommende læreplanen LF20, med problemstillingen “Hvordan presenteres bærekraftsbegrepet i nåværende, kommende og tidligere ... -
Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har gjennom tre delstudier undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen oppfatter tegning i faget kunst og håndverk og hvordan de operasjonaliserer tegning i sine didaktiske praksiser under Læreplanverket ... -
«Læring for livet»
(Bachelor thesis, 2019) -
Making space for singing in the 21st century classroom - A focus group interview study with primary school music teachers in Sweden
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The present study aimed to increase understanding of how singing activities may be initiated in primary school, and what support and assistance teachers require to conduct singing activities as an integrated part of the ... -
Materialitetens poetikk. Et essay om hvordan tida viser seg i tradisjonene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)All formgiving har sine betingede uttrykksformer, som gjøres virkelige gjennom tilvirkerens innsikt i materialitetens muligheter. I nær fortrolighet utvikles denne kunnskapen, som materialfølelse. Et gjenbruksmøbel i ... -
«Med rom for ulike tegnemåter» - et aksjonsforskningsopplegg som undersøker hvordan samtegning kan brukes for å tilrettelegge for at elevene utvikler -og blir trygge på sin egen strek.
(Master thesis, 2021)Forskning viser at stadig yngre elever mister troen og trygghet i det å tegne. Jeg ønsker derfor å finne ut hvilke valg jeg som lærer i kunst og håndverk må ta for å bidra til å snu denne utviklingen . Med dette som bakteppe ... -
Mormor og meg
(Master thesis, 2021)Jeg har gjennom dette kunstneriske utviklingsprosjekt undersøkt mine barnlige og ureflekterte minner om min mormor. Hun døde da jeg var 16 år og jeg har siden hatt en ide om at hun ikke likte meg. For å undersøke sannheten ... -
The multiplicity of preservice music teachers' positioning in a participatory action research
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article reports the results of a participatory action research study into Norwegian generalist music teacher education, that intended to develop spaces for preservice music teachers to foster agency and prepare for ...